Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie PP 2022
Temat: Rola Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona. Uczeń:
6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Uczeń:
10) charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka, odnosząc się do przykładów aktywności kilku z nich.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
charakteryzuje działalność Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
ocenia znaczenie Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka we współczesnej Polsce i na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z genezą Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka zawartą we Wprowadzeniu i dyskutują, jakie znaczenie miał Akt końcowy KBWE dla państw bloku wschodniego.
Przedstawienie tematu „Rola Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Wspólna analiza fragmentów statutu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Uczniowie w formie mapy myśli przedstawiają jej zadania i zasady działania.
Praca ze schematem – elementy WebQuestu. Podzielony na grupy zespół klasowy (sześć grup), wykorzystując informacje zawarte w multimedium i zasoby internetowe, opracowuje przydzielone zagadnienia dotyczące działalności Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Po wyznaczonym czasie reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym zawierającym wypowiedzi ludzi, których losy w różny sposób związane były z Helsińską Fundacją Praw Człowieka. Następnie dyskutują na temat roli, jaką organizacja odegrała w dziedzinie ochrony praw i wolności człowieka w III RP.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Statut Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, hfpr.pl .
Anna Sańczuk, Po stronie wolności. 25 lat Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w Polsce, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.