Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie PP 2022

Temat: Rola Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Prawa człowieka i ich ochrona. Uczeń:

6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich.

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Uczeń:

10) charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka, odnosząc się do przykładów aktywności kilku z nich.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;

  • charakteryzuje działalność Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;

  • ocenia znaczenie Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka we współczesnej Polsce i na świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z genezą Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka zawartą we Wprowadzeniu i dyskutują, jakie znaczenie miał Akt końcowy KBWE dla państw bloku wschodniego.

  2. Przedstawienie tematu „Rola Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Wspólna analiza fragmentów statutu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Uczniowie w formie mapy myśli przedstawiają jej zadania i zasady działania.

  2. Praca ze schematem – elementy WebQuestu. Podzielony na grupy zespół klasowy (sześć grup), wykorzystując informacje zawarte w multimedium i zasoby internetowe, opracowuje przydzielone zagadnienia dotyczące działalności Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Po wyznaczonym czasie reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.

  3. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym zawierającym wypowiedzi ludzi, których losy w różny sposób związane były z Helsińską Fundacją Praw Człowieka. Następnie dyskutują na temat roli, jaką organizacja odegrała w dziedzinie ochrony praw i wolności człowieka w III RP.

  4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Statut Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, hfpr.pl .

  • Anna Sańczuk, Po stronie wolności. 25 lat Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w Polsce, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.