Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja geometryczna nierówności typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
utrwala definicję geometryczną wartości bezwzględnej
doskonali umiejętności zapisywania przedziałów przedstawionych na osi liczbowej za pomocą warunków oraz
rozwiązuje nierówności typu oraz
rysuje wykresy funkcji , , i odczytuje z nich rozwiązanie odpowiednich nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
grupy eksperckie
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w wyznaczonych grupach przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące zaznaczania na osi przedziałów określonymi warunkami typu , oraz wykresów funkcji , , .
Faza realizacyjna:
Przedstawiciele grup eksperckich omawiają przydzielony temat:
zaznaczanie na osi przedziałów określonymi warunkami typu ,
zaznaczanie na osi przedziałów określonymi warunkami typu ,
wykresy funkcji , , .
Każda grupa ma 5 minut na przedstawienie prezentacji swojego zagadnienia.
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz film samouczek.
Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym. Przy pomocy nauczyciela wyjaśniają wątpliwości.
Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiały multimedialne do utrwalenia wiadomości z lekcji i jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.