Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Gra w gatunki, czyli jak romantycy odmładzali literaturę

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
10) rozumie pojęcie parafrazy, parodii i trawestacji, wskazuje ich wzorce tekstowe; wykorzystuje te pojęcia w interpretacji utworu literackiego;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje gatunki, które w epoce romantyzmu ulegały przekształceniom w ramach literackich gier z konwencjami,

  • wyjaśnia, na czym polegała romantyczna gra z gatunkami literackimi,

  • charakteryzuje poemat dygresyjny jako gatunek,

  • wyjaśnia, dlaczego upadła romantyczna idea poezji uniwersalnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • giełda pomysłów;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z wykładem eksperta w materiale Gra w gatunki, czyli jak romantycy odmładzali literaturę.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, jakie są pierwsze skojarzenia uczniów, gdy słyszą hasło romantyzm. Prosi, by jedna osoba zapisywała pomysły na tablicy w formie mapy skojarzeń. Jeśli skojarzenia uczniów są stereotypowe, nauczyciel informuje, że to niepełny obraz epoki, bo romantycy chętnie prowadzili gry z literackie, m.in. w obrębie gatunków i rodzajów. Prowadzący prosi, by uczniowie zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału i zapisali w notatce syntetyzującej, jakim przemianom romantycy poddali tradycyjne gatunki literackie. Na czym polegała ich gra z konwencjami?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4 grupy. Każda z nich otrzymuje jedną ilustrację spośród poniższych:

R1KGocj4z3i6Q
Źródło: domena publiczna.
Rxh8OafNYr5fN
Źródło: domena publiczna.
R1dJTfoc26PZd
Źródło: domena publiczna.
RNBaW3goNaXZ3
Źródło: domena publiczna.

Zadaniem grup jest napisanie krótkiej bajki, do której inspiracją będzie zaproponowana przez nauczyciela ilustracja. Warunkiem, który należy spełnić, jest złamanie w dowolny sposób konwencji gatunkowej bajki, np. zakończenie jej antymorałem. Uczniowie samodzielnie decydują o sposobie przełamania konwencji. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują efekty swojej pracy, wszyscy uczniowie dyskutują o nich, a nauczyciel może ocenić ich zaangażowanie.

Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali w parach polecenia 1 i 2 z sekcji „Film”. Następnie wybrane osoby przedstawiają rozwiązania, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 1 z sekcji „Audiobook.”

Materiały pomocnicze:

  • Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.

  • Stanisław Balbus, Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” 1999/6.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.