Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Prawo czystości gamet

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
1) przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Genetyka klasyczna.
1. Dziedziczenie cech. Uczeń:
2) przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz prawo czystości gamet.

  • Poznasz metodologię badań genetycznych przeprowadzonych przez Mendla.

  • Przedstawisz znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech.

  • Wskażesz znaczenie badań Mendla dla człowieka i świata nauki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • film samouczek.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat historii badań Mendla i ich znaczenia.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele lekcji i określa kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Czym jest dziedziczenie cech?
    – Jakie podstawowe reguły dziedziczności sformułował Mendel i jakie są konsekwencje jego badań dla świata nauki?
    – Jak brzmi prawo czystości gamet?
    – Dlaczego allele poszczególnych genów wykluczają się wzajemnie w gametach?
    Chętni lub wybrani uczniowie wypowiadają się.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem samouczkiem pt. „Prawo czystości gamet”. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film samouczek”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie 3 („Określ stosunek fenotypowy i genotypowy otrzymany w pokoleniu FIndeks dolny 2, gdy w pokoleniu FIndeks dolny 1 skrzyżowano osobniki heterozygotyczne”).

  2. Utrwalenie wiedzy i wiadomości. Uczniowie wykonują ćwiczenie 7, w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – wykonać krzyżówkę genetyczną, w której cierpiący na fenyloketonurię mężczyzna zostanie skrzyżowany ze zdrową kobietą.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 8 i 9, w których – na podstawie tekstu źródłowego i schematu – mają określić sposób dziedziczenia pląsawicy Huntingtona oraz wykonać krzyżówkę genetyczną, w której wskazana na schemacie kobieta zostanie skrzyżowana ze zdrowym mężczyzną.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół wyłania swojego lidera i wspólnie układa 10 pytań związanych z tematem lekcji. Pytania powinny być tak ułożone, żeby przeciwnicy mogli na nie odpowiedzieć jednym wyrazem.
    Nauczyciel inicjuje grę, zadając wszystkim grupom własne pytanie. Grupa, której lider zgłosi się pierwszy i odpowie poprawnie, rozpoczyna rywalizację. Nauczyciel nadaje kolejne numery pozostałym grupom, a następnie zapisuje je na tablicy.
    Lider grupy nr 1 zadaje pytanie wybranemu członkowi drużyny nr 2. Jeśli osoba ta poprawnie odpowie na pytanie, jej zespół zdobywa punkt, a ona sama zadaje pytanie wskazanemu przez nią członkowi grupy nr 3. Jeśli jednak członek grupy nr 2 nie będzie potrafił udzielić poprawnej odpowiedzi, lider grupy nr 1 sam odpowiada na zadane przez siebie pytanie, a jego drużyna otrzymuje punkt. Następnie zadaje pytanie członkowi grupy nr 3 itd. Gra kończy się po zadaniu 10 pytań, a wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.

  2. Nauczyciel prosi o ewentualne uzupełnienie odpowiedzi na jego pytania ze wstępnej fazy lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

  • Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.