Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Prawo czystości gamet
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz prawo czystości gamet.
Poznasz metodologię badań genetycznych przeprowadzonych przez Mendla.
Przedstawisz znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech.
Wskażesz znaczenie badań Mendla dla człowieka i świata nauki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
film samouczek.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat historii badań Mendla i ich znaczenia.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji i określa kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest dziedziczenie cech?
– Jakie podstawowe reguły dziedziczności sformułował Mendel i jakie są konsekwencje jego badań dla świata nauki?
– Jak brzmi prawo czystości gamet?
– Dlaczego allele poszczególnych genów wykluczają się wzajemnie w gametach?
Chętni lub wybrani uczniowie wypowiadają się.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem samouczkiem pt. „Prawo czystości gamet”. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film samouczek”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie 3 („Określ stosunek fenotypowy i genotypowy otrzymany w pokoleniu FIndeks dolny 22, gdy w pokoleniu FIndeks dolny 11 skrzyżowano osobniki heterozygotyczne”).
Utrwalenie wiedzy i wiadomości. Uczniowie wykonują ćwiczenie 7, w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – wykonać krzyżówkę genetyczną, w której cierpiący na fenyloketonurię mężczyzna zostanie skrzyżowany ze zdrową kobietą.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 8 i 9, w których – na podstawie tekstu źródłowego i schematu – mają określić sposób dziedziczenia pląsawicy Huntingtona oraz wykonać krzyżówkę genetyczną, w której wskazana na schemacie kobieta zostanie skrzyżowana ze zdrowym mężczyzną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół wyłania swojego lidera i wspólnie układa 10 pytań związanych z tematem lekcji. Pytania powinny być tak ułożone, żeby przeciwnicy mogli na nie odpowiedzieć jednym wyrazem.
Nauczyciel inicjuje grę, zadając wszystkim grupom własne pytanie. Grupa, której lider zgłosi się pierwszy i odpowie poprawnie, rozpoczyna rywalizację. Nauczyciel nadaje kolejne numery pozostałym grupom, a następnie zapisuje je na tablicy.
Lider grupy nr 1 zadaje pytanie wybranemu członkowi drużyny nr 2. Jeśli osoba ta poprawnie odpowie na pytanie, jej zespół zdobywa punkt, a ona sama zadaje pytanie wskazanemu przez nią członkowi grupy nr 3. Jeśli jednak członek grupy nr 2 nie będzie potrafił udzielić poprawnej odpowiedzi, lider grupy nr 1 sam odpowiada na zadane przez siebie pytanie, a jego drużyna otrzymuje punkt. Następnie zadaje pytanie członkowi grupy nr 3 itd. Gra kończy się po zadaniu 10 pytań, a wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów.Nauczyciel prosi o ewentualne uzupełnienie odpowiedzi na jego pytania ze wstępnej fazy lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.