Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R175zMo5h53f21
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania prawdziwe i fałszywe. Organizm potomny uzyskuje od każdego z rodziców po dwa czynniki dziedziczne danej cechy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W każdej gamecie występują po dwa allele tej samej cechy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zygota, która powstała w wyniku połączenia dwóch gamet rodzicielskich zawiera dwa allele warunkujące tę samą cechę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechy fenotypowe rodziców dziedziczone zgodnie z prawem Mendla zlewają się, tworząc u osobnika potomnego nową cechę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawa Mendla obowiązują jedynie w genetyce roślin. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RoCXzgt3DdvAp1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podanym pojęciom odpowiadające im definicje. Allele Możliwe odpowiedzi: 1. Komórka płciowa zawierająca zredukowaną do połowy liczbę chromosomów w stosunku do innych komórek ciała, 2. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i recesywne, 3. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i dominujące, 4. Organizm lub komórka mające dwa różne allele tego samego genu, 5. Różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy Gameta Możliwe odpowiedzi: 1. Komórka płciowa zawierająca zredukowaną do połowy liczbę chromosomów w stosunku do innych komórek ciała, 2. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i recesywne, 3. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i dominujące, 4. Organizm lub komórka mające dwa różne allele tego samego genu, 5. Różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy Homozygota recesywna Możliwe odpowiedzi: 1. Komórka płciowa zawierająca zredukowaną do połowy liczbę chromosomów w stosunku do innych komórek ciała, 2. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i recesywne, 3. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i dominujące, 4. Organizm lub komórka mające dwa różne allele tego samego genu, 5. Różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy Homozygota dominująca Możliwe odpowiedzi: 1. Komórka płciowa zawierająca zredukowaną do połowy liczbę chromosomów w stosunku do innych komórek ciała, 2. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i recesywne, 3. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i dominujące, 4. Organizm lub komórka mające dwa różne allele tego samego genu, 5. Różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy Heterozygota Możliwe odpowiedzi: 1. Komórka płciowa zawierająca zredukowaną do połowy liczbę chromosomów w stosunku do innych komórek ciała, 2. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i recesywne, 3. Organizm lub komórka, w których oba allele danego genu są identyczne i dominujące, 4. Organizm lub komórka mające dwa różne allele tego samego genu, 5. Różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy
R174Mp6lyWGoZ1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst podanymi poniżej wyrażeniami. Gregor Mendel był 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion badającym głównie odmiany 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion. Do doświadczeń używał wysoce wyselekcjonowanych 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion roślin. Nazwa ta oznacza zbiór osobników 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion pod względem danej cechy lub cech – jeśli skrzyżujemy dwa osobniki z tej samej czystej linii, otrzymamy zawsze 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion. Swoje obserwacje prowadził na kilku najbardziej wyraźnych cechach, takich jak na przykład 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion. Podczas badań, oprócz jakościowej oceny danej cechy, niezmiernie ważna była jej 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion wśród każdego pokolenia. Na ich podstawie sformułował dwa najważniejsze prawa zwane dzisiaj prawami Mendla, z których 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion określane jest również prawem czystości gamet. Prawa sformułowane przez Mendla doprowadziły do powstania kierunku genetyki nazwanego genetyką 1. roślinną, 2. częstość występowania, 3. heterozygotycznych, 4. takie samo potomstwo, 5. długość korzenia i ilość pobieranej wody, 6. czystych linii, 7. uniwersalną, 8. dwa różne typy potomstwa, 9. dziedziczeniem, 10. wiśni pospolitej, 11. botanikiem, 12. klasyczną, 13. pierwsze, 14. grochu zwyczajnego, 15. homozygotycznych, 16. drugie, 17. kolor kwiatów i kształt nasion.
R1U0cqRuJPool2
Ćwiczenie 4
Podane poniżej sformułowania opisują dziedziczenie barwy kwiatów na podstawie pierwszego prawa Mendla. Przyporządkuj je do odpowiedniej grupy. Organizm homozygotyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Jako osobnik pokolenia rodzicielskiego wytwarza tylko jeden rodzaj gamet., 2. Jako osobnik pokolenia rodzicielskiego wytwarza dwa różne rodzaje gamet., 3. W badaniach Mendla kwiat grochu ma barwę białą lub czerwoną., 4. Nie uwidacznia fenotypowo cechy recesywnej (przy założeniu dominacji całkowitej)., 5. Może uwidocznić fenotypowo cechę recesywną., 6. W badaniach Mendla kwiat grochu ma wyłącznie barwę czerwoną. Organizm heterozygotyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Jako osobnik pokolenia rodzicielskiego wytwarza tylko jeden rodzaj gamet., 2. Jako osobnik pokolenia rodzicielskiego wytwarza dwa różne rodzaje gamet., 3. W badaniach Mendla kwiat grochu ma barwę białą lub czerwoną., 4. Nie uwidacznia fenotypowo cechy recesywnej (przy założeniu dominacji całkowitej)., 5. Może uwidocznić fenotypowo cechę recesywną., 6. W badaniach Mendla kwiat grochu ma wyłącznie barwę czerwoną.
Rx7DO3u2ADJMt2
Ćwiczenie 5
Grafika przedstawia parę krewetek i ich potomstwo. Para krewetek: brązowa heterozygotyczna o gametach duże R małe r oraz czerwona homozygotyczna o parze gamet małe r mają czwórkę potomstwa. Ich potomstwo składa się z dwóch brązowych, heterozygotycznych krewetek, oraz dwóch czerwonych, homozygotycznych, krewetek o genotypie małe a małe a.
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R1PHcs6YRVzV1
Na podstawie opisu poniższego rysunku przedstawiającego krzyżówkę krewetek Caridina cantonensis zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Grafika przedstawia parę krewetek i ich potomstwo. Para krewetek: brązowa heterozygotyczna o gametach duże R małe r oraz czerwona homozygotyczna o parze gamet dwa małe r ma czwórkę potomstwa. Ich potomstwo składa się z dwóch brązowych, heterozygotycznych krewetek o gametach duże R małe r, oraz dwóch czerwonych, homozygotycznych, krewetek o genotypie dwa małe r. Możliwe odpowiedzi: 1. Oboje rodzice są heterozygotami pod względem przedstawionej cechy., 2. Allel R (duże R) jest dominujący względem allelu r (małe r)., 3. Symbolem P (duże P) oznaczono pokolenie rodziców, a symbolem F (duże F)1 pierwsze pokolenie potomne., 4. Allele R (duże R) i r (małe r) dotyczą dwóch różnych cech organizmu., 5. Rodzic prezentujący brązowe ubarwienie jest heterozygotą., 6. Rodzic prezentujący czerwony fenotyp jest homozygotą dominującą., 7. Wszystkie osobniki pokolenia potomnego wytwarzają tylko jeden rodzaj gamet.
R18ey0ohM8g9n2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 6
RixqMuEdiJL1W
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Fenyloketonuria to wrodzone, autosomalne recesywne zaburzenie przemiany fenyloalaniny (niezbędnego aminokwasu egzogennego), w którego wyniku dochodzi do uszkodzenia układu nerwowego. Choroba ta jest wywołana brakiem enzymu – hydroksylazy fenyloalaninowej, rozkładającego w warunkach normalnych nadmiar fenyloalaniny. Gdy enzym nie wykazuje aktywności, dochodzi do nagromadzenia fenyloalaniny we krwi, co wywołuje objawy neurologiczne (niedorozwój umysłowy i fizyczny, napady padaczkowe), skórne (wypryski, pocenie się, słaba pigmentacja) oraz kostne. Fenyloketonurię leczy się poprzez stosowanie diety ubogiej w fenyloalaninę.

Indeks górny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks górny koniec

RUXBQw2ykeCIN
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Znajdź w tekście informację na temat mechanizmu dziedziczenia fenyloketonurii i wykonaj krzyżówkę genetyczną, w której skrzyżujesz cierpiącego na tę chorobę mężczyznę ze zdrową kobietą.

Rrn0uOOdTHwil
Na podstawie sporządzonej krzyżówki określ, jakie jest prawdopodobieństwo, że parze tej urodzi się dziecko chore na fenyloketonurię. (Uzupełnij).
Informacja do ćwiczeń 8 i 9

Pląsawica Huntingtona to autosomalna dziedziczna choroba neurologiczna, w której występują chaotyczne ruchy mimowolne kończyn, tułowia i głowy oraz mięśni mimicznych twarzy, a także postępujące otępienie. Pierwsze objawy tej choroby występują zazwyczaj między 30. a 50. rokiem życia. Jest to choroba nieuleczalna, a czas przeżycia od momentu diagnozy wynosi ok. 15 lat.

Indeks górny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks górny koniec

R18viTqJvpbuW
Rodowód rodziny dotkniętej pląsawicą Huntingtona.
Źródło: Jerome Walker, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
31
Ćwiczenie 8
R1Z4yJPJTNNW1
W oparciu o tekst przeanalizuj powyższy schemat i określ, w jaki sposób dziedziczona jest pląsawica Huntingtona. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
RH4Wf6zfNZ3sg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NnyytvIaXSf
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Fh7G0rqEW5n
Na podstawie sporządzonej krzyżówki określ prawdopodobieństwo wystąpienia chorego potomstwa u tej pary. (Uzupełnij).