Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Akumulacja i transport eoliczny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
Treści nauczania:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowiaduje się, na czym polega transport eoliczny,
poznaje akumulacyjne formy rzeźby związane z akumulacyjną działalnością wiatru oraz określa ich genezę i rozwój,
rozpoznaje akumulacyjne formy rzeźby eolicznej na fotografiach i schematach.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, zestaw skał
Materiały pomocnicze:
Piotr Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Włodzimierz Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela procesów eolicznych – nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające ich wiedzę na ten temat.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela na temat charakterystycznych cech form rzeźby powstałych wskutek eolicznego transportu i akumulacji materiału mineralnego, określenie przebiegu procesu prowadzącego do ich powstania i rozwoju, zidentyfikowanie cech charakterystycznych/diagnostycznych i rozpoznanie form na fotografii/filmie.
Wyświetlenie przez nauczyciela prezentacji multimedialnej, zawierającej schematy i fotografie dotyczące akumulacyjnych form rzeźby terenu, będących efektem procesów eolicznych.
Pogadanka nauczyciela, ilustrowana prezentacją multimedialną, zawierająca omówienie akumulacyjnych form rzeźby eolicznej, zwłaszcza form wydmowych (budowa wydm, ich ewolucja, dynamika) – nauczyciel objaśnia procesy prowadzące do powstania formy i jej rozwoju, omawia charakterystyczne cechy na uproszczonym, teoretycznym schemacie, a następnie przedstawia fotografię rzeczywistej formy oraz prezentuje uczniom zestaw skalny, zawierający efekty niszczącej działalności wiatru; podczas pogadanki uczniowie sporządzają notatki dotyczące cech charakterystycznych/diagnostycznych form (alternatywnie wpisują dane do tabeli/karty pracy dostarczonej przez nauczyciela).
Prezentacja przez wybranych uczniów na forum klasy informacji zanotowanych podczas pogadanki; po przedstawieniu informacji na temat określonej formy dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest ewentualne skorygowanie i uzupełnienie przedstawionych informacji – nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi.
Wyświetlenie na ekranie przez nauczyciela grafiki interaktywnej z e‑materiału. Uczniowie wykorzystują informacje z pogadanki i dyskusji, dzięki czemu rozpoznają formy powstające wskutek procesów eolicznych, wyodrębniają spośród nich formy akumulacyjne, podają ich genezę i najważniejsze cechy. Nauczyciel wyświetlając opisy do grafiki, kontroluje poprawność wypowiedzi i uzupełnia informacje.
Podsumowanie przez nauczyciela treści prezentowanych podczas lekcji poprzez wykazanie związków przyczynowo‑skutkowych między procesami transportu eolicznego i akumulacji materiału a powstawaniem i rozwojem form rzeźby eolicznej.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa:
przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej charakterystyki akumulacyjnych form rzeźby eolicznej wybranego obszaru.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będzie przydatna także podczas innych lekcji z bloku tematycznego litosfera dotyczących zagadnień związanych z procesami zewnętrznymi, modelującymi powierzchnię Ziemi.