Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Płaczące rośliny
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykażesz różnicę pomiędzy gutacją a „płaczem roślin”.
Omówisz czynniki wpływające na transport wody wywołany parciem korzeniowym.
Omówisz sposób, w jaki człowiek wykorzystuje zjawisko eksudacji („płaczu”) roślin.
Wyjaśnisz, czy u wszystkich roślin skutkiem parcia korzeniowego jest eksudacja.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
rozmowa kierowana;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
flamastry, magnesy, arkusze papieru A3.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Wybrani uczniowie przypominają informacje dotyczące procesu transpiracji.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium pt. „Płacz roślin”. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenia od 1 do 6.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Każda z nich dostaje papier i flamastry. Uczniowie wykonują tabelę porównującą gutację i „płacz roślin”. Następnie wybrany zespół przedstawia swoje tabele na forum klasy. Inni uczniowie oceniają ich poprawność, nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje.
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, pytając: „Jakie są zastosowania soku pozyskanego w trakcie płaczu roślin?”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują pięć pytań dotyczących transportu wody w roślinie, a następnie zapisują je w gwieździe pytań i dają je do rozwiązania koledze lub koleżance. Każdy uczeń otrzymuje pytania od innej osoby.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie podsumowującej.