Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Płaczące rośliny

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
3. Gospodarka wodna i odżywianie mineralne roślin. Uczeń:
2) planuje i przeprowadza obserwację pozwalającą na identyfikację tkanki przewodzącej wodę w roślinie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowanie płaczu roślin;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wykażesz różnicę pomiędzy gutacją a „płaczem roślin”.

  • Omówisz czynniki wpływające na transport wody wywołany parciem korzeniowym.

  • Omówisz sposób, w jaki człowiek wykorzystuje zjawisko eksudacji („płaczu”) roślin.

  • Wyjaśnisz, czy u wszystkich roślin skutkiem parcia korzeniowego jest eksudacja.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • rozmowa kierowana;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • flamastry, magnesy, arkusze papieru A3.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Wybrani uczniowie przypominają informacje dotyczące procesu transpiracji.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium pt. „Płacz roślin”. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenia od 1 do 6.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Każda z nich dostaje papier i flamastry. Uczniowie wykonują tabelę porównującą gutację i „płacz roślin”. Następnie wybrany zespół przedstawia swoje tabele na forum klasy. Inni uczniowie oceniają ich poprawność, nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje.

  4. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, pytając: „Jakie są zastosowania soku pozyskanego w trakcie płaczu roślin?”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przygotowują pięć pytań dotyczących transportu wody w roślinie, a następnie zapisują je w gwieździe pytań i dają je do rozwiązania koledze lub koleżance. Każdy uczeń otrzymuje pytania od innej osoby.

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ry9T4rszHo1iL

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 27.72 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie podsumowującej.