Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RAC4cvtzBBTmR1
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne dokończenie zdania.
Gutacja i płacz roślin związane są z: Możliwe odpowiedzi: 1. siłą ssącą transpiracji, 2. parciem korzeniowym, 3. ruchem aparatów szparkowych, 4. funkcją hydatod
RD0wAgPptz1T21
Ćwiczenie 2
Zdecyduj które informacje są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Parcie korzeniowe zachodzi równolegle z procesem transpiracji., 2. Parcie korzeniowe zachodzi podczas dużej wilgotności powietrza., 3. Płacz roślin jest objawem wydzielania soku roślinnego przez hydatody., 4. Płacz roślin wykorzystywany jest do pozyskiwania soku z klonu zwyczajnego.
RICQNVbx0qB2x1
Ćwiczenie 3
Gutacja spowodowana jest wpływem ujemnegododatniego ciśnienia osmotycznego.
Płacz roślin spowodowany jest wpływem ujemnegododatniego ciśnienia osmotycznego.
R1bwDePdwoHsi2
Ćwiczenie 4
Na schemacie przedstawiono transport wody przez truskawkę. Woda zasysana jest przez korzenie, pokryte włośnikami do wnętrza rośliny. Przedstawia to pierwszy rysunek. Następnie jest transportowana wraz z solami mineralnymi i innymi składnikami odżywczymi, za pośrednictwem wiązek przewodzących łodygi, do góry, do liści. Proces przedstawiony jest na drugim z rysunków. Woda dociera do liści, gdzie zachodzi proces gutacji. Gutacja jest zjawiskiem wydzielania kropli wody na brzegach i wierzchołkach liści przez specjalne otwory, czyli hydatody. Zjawisko zaprezentowane jest na trzecim zdjęciu. Po prawej stronie schematu widać truskawkę, czyli roślinę zieloną, krzew. Truskawka posiada charakterystyczne, czerwone, pyszne w smaku owoce i ciemnozielone liście.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RlNPWPPwA7FjF
Opisz zjawisko gutacji u truskawki. (Uzupełnij).
RDqbGPxtmADZg2
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych twierdzeń..
R9duG4slEWWeP2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst odpowiednimi określeniami. U 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją woda i sole mineralne pobierane są z roztworu glebowego za pomocą 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją. Woda zgromadzona w nadziemnych częściach roślin jest 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją podczas procesu nazywanego 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją, gdy jest ona niemożliwa, nadmiar wody usuwany jest w wyniku 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją objawiającego się 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją a w wyniku uszkodzenia łodyg 1. wchłaniana, 2. transpiracją, 3. roślin wodnych, 4. korzeni, 5. liści, 6. płaczem roślin, 7. odparowywana, 8. parcia korzeniowego, 9. siłą ssącą transpiracji, 10. roślin lądowych, 11. gutacją.
31
Ćwiczenie 7
R1bXVfzYHOyES
Porównaj zjawisko płaczu roślin i gutacji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R16UkOnXbQ5cL
Wyjaśnij, jaka jest zależność pomiędzy wilgotnością powietrza a transpiracją i parciem korzeniowym. (Uzupełnij).