Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium biologicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia przeprowadzonego w wirtualnym laboratorium biologicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje spostrzeżenia i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Problem badawczy: Czy wszystkie rośliny płaczą?

Hipoteza: Rośliny z nierozwiniętymi liśćmi, których łodyga została uszkodzona, płaczą.

Materiał biologiczny:

  • roślina z rozwiniętymi liśćmi

  • roślina z nierozwiniętymi liśćmi

Sprzęt laboratoryjny:

  • zlewki;

  • węże laboratoryjne;

  • żyletka.

RliulV7kNNZ7z1
Na ilustracji interaktywnej przedstawiono stół laboratoryjny, na którym znajdują się dwie donice z roślinami zielonymi. Pierwsza roślina ma duże, rozwinięte liście, liście drugiej rośliny są niedorozwinięte. Na stole leżą również przypominające szklanki zlewki z miarkami oraz szklane węże laboratoryjne i metalowa żyletka. Przyrządy te będą niezbędne do zbadania zjawiska płaczu roślin. U góry obrazka przedstawiona jest instrukcja z następującymi punktami: 1. W łodygach obu roślin, w odległości kilku centymetrów od korzeni wytnij otwory, 2. Włóż do nich węże laboratoryjne, 3. Pod wyloty węży laboratoryjnych podstaw zlewki, 4. Zapisz wynik obserwacji. Po wykonaniu wszystkich opisanych w instrukcji czynności w wężu przymocowanym do łodygi rośliny niedorozwiniętej pojawia się płyn, który kroplami spływa do zlewki.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły zjawiska 1greenwhite
Szczegóły zjawiska 2bluewhite
Szczegóły zjawiska 3redwhite
RaKRmc9tiAvpk
Analiza: Jakie rośliny płaczą?.
Polecenie 1
RDHCT2setEJ9v
Wskaż wspólną cechę „płaczu roślin” i gutacji. (Uzupełnij).