Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy można „poprawić” Homera? Troja w reżyserii Wolfganga Petersena
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
porównuje różne opinie recenzentów na temat filmu Troja Wolfganga Petersena,
wskazuje zmiany, jakich wobec pierwowzoru dokonał reżyser,
analizuje zabiegi filmowe wpływające na wymowę dzieła,
formułuje własną recenzję filmu Troja.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czy można »poprawić« Homera? Troja w reżyserii Wolfganga Petersena”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Wszyscy uczniowie powinni też obejrzeć film Petersena i przypomnieć sobie mit o wojnie trojańskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: jak Wam się podobał film Troja? Uczniowie mogą podzielić się na dwie grupy (widzowie usatysfakcjonowani i widzowie rozczarowani) i przeprowadzić krótką dyskusję, w której przedstawią swoje opinie na temat filmu, poparte argumentami. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z dwiema kolumnami: 1. KICZ i 2. WARTOŚCIOWE DZIEŁO. W trakcie dyskusji jedna osoba notuje formułowane przez uczniów argumenty we właściwej kolumnie tabeli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z audiobookiem i w parach wykonali polecenie 1, które mu towarzyszy. Następnie pyta, czy recenzja Marty Landau zmieniła opinię uczniów na temat filmu Petersena. Jeśli pojawią się nowe argumenty, należy je dopisać w tabeli na tablicy.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1–5. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie wyników pracy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W podsumowaniu lekcji nauczyciel pyta, czy początkowe wrażenia i opinie uczniów na temat filmu Troja zmieniły się. Prosi kilka osób o zaprezentowanie swojego stanowiska. Uczniowie decydują, czy film jest wartościowym dziełem, kiczem, czy też nie można tego ocenić jednoznacznie. Ważne jest, by opinie były poparte argumentami.
Praca domowa:
Do wyboru: praca domowa z e‑materiału lub polecenie 2 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Marta Landau, Słoń trojański, „Polityka” 2004/24.
Zdzisław Pietrasik, Troja, „Polityka” 2004/21.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.