Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Fale stojące |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony Poszerzony zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Metody nauczania | wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | projektor multimedialny, kilkumetrowy kawałek sznura, instrument szarpany np. gitara |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Fale stojące” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wywołuje falę biegnącą na sznurze, którego koniec nie jest zamontowany, a następnie przywiązuje jeden z końców sznura do ciężkiego, nieruchomego przedmiotu i wywołuje na nim falę stojącą. Uczniowie pytani przez nauczyciela wymieniają różnicę między obiema falami powstałymi na sznurze. Następnie nauczyciel wytwarza falę stojącą na strunie gitary i pyta uczniów o cechy łączące obie fale stojące. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w formie krótkiego wykładu wprowadza pojęcia węzła i strzałki fali stojącej, przy pomocy animacji z e‑materiału tłumaczy, w jaki sposób powstają one w fali stojącej. Następnie uczniowie próbują samodzielnie wytworzyć na sznurze falę stojącą i wskazać na niej strzałki i węzły. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności uczniowie rozwiązują zadania 2., 3. oraz 6. z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 1., 4. oraz 5. z części „Sprawdź się” e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację można wykorzystać przy omawianiu interferencji fal. |