Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter, Michał Kurek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Fale stojące

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

Poszerzony zakres rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się czym są strzałki i węzły;

  2. pozna różnicę między falą biegnącą a stojącą;

  3. zastosuje wiedzę o odległości między węzłami a strzałkami do obliczenia długości fali;

  4. przeanalizuje i zinterpretuje jak z dwóch fal biegnących powstaje fala stojąca.

Strategie nauczania

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Metody nauczania

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

projektor multimedialny, kilkumetrowy kawałek sznura, instrument szarpany np. gitara

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Fale stojące”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wywołuje falę biegnącą na sznurze, którego koniec nie jest zamontowany, a następnie przywiązuje jeden z końców sznura do ciężkiego, nieruchomego przedmiotu i wywołuje na nim falę stojącą. Uczniowie pytani przez nauczyciela wymieniają różnicę między obiema falami powstałymi na sznurze. Następnie nauczyciel wytwarza falę stojącą na strunie gitary i pyta uczniów o cechy łączące obie fale stojące.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel w formie krótkiego wykładu wprowadza pojęcia węzła i strzałki fali stojącej, przy pomocy animacji z e‑materiału tłumaczy, w jaki sposób powstają one w fali stojącej. Następnie uczniowie próbują samodzielnie wytworzyć na sznurze falę stojącą i wskazać na niej strzałki i węzły.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności uczniowie rozwiązują zadania 2., 3. oraz 6. z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 1., 4. oraz 5. z części „Sprawdź się” e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację można wykorzystać przy omawianiu interferencji fal.