Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zmiany oświetlenia Ziemi w ciągu roku i ich wpływ na życie i działalność człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek–przyroda.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
Treści nauczania
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, czego wynikiem jest zmienność oświetlenia Ziemi,
omawia astronomiczne pory roku i właściwy dla nich sposób oświetlenia,
wyjaśnia, czym są dzień i noc polarna oraz różne rodzaje zmierzchu,
ocenia, w jaki sposób zmiany oświetlenia Ziemi wpływają na życie i działalność człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
J. Mietelski, Astronomia w geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji – nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ruchów Ziemi: czym się charakteryzują? Jak wpływają na życie na naszej planecie? Propozycje uczniów zostają zapisane na tablicy.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania – zadaniem uczniów jest opracowanie w grupach mapy myśli przedstawiającej zagadnienia związane z oświetleniem Ziemi i jego zmianami.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej z e‑materiału przedstawiającej zmianę oświetlenia Ziemi w ciągu roku.
Pogadanka nauczyciela prowadzona w interakcji z uczniami, ilustrowana grafiką interaktywną dotyczącą zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku; w trakcie pogadanki nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające ich wiedzę i rozumienie przekazywanych treści, odsyła do ilustracji i schematów z e‑materiału.
Podział uczniów na 5 grup (liczebność zespołów określa nauczyciel); każda grupa analizuje jedną strefę oświetlenia Ziemi – międzyzwrotnikową, umiarkowaną północną, umiarkowaną południową, podbiegunową północną i podbiegunową południową,
Praca w grupach (burza mózgów, dyskusja), w której wykorzystane zostaną informacje uzyskane podczas pogadanki, prezentacji grafiki interaktywnej, schematy, ilustracje, teksty zawarte w e‑materiale służące sporządzeniu mapy myśli przedstawiającej cechy oświetlenia poszczególnych stref Ziemi, ich uwarunkowania, zmiany sezonowe, wpływ na poszczególne komponenty środowiska, życie człowieka, osadnictwo, gospodarkę oraz możliwości dostosowania; uczniowie rysują mapy myśli na arkuszach papieru,
Proponowany schemat mapy myśli:
Prezentacja i omówienie przy tablicy map myśli przygotowanych przez poszczególne grupy. Po przedstawieniu wszystkich prezentacji dyskusja reasumująca z udziałem uczniów. Nauczyciel moderuje dyskusję, wprowadza uzupełnienia itp.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu przedstawienie cech oświetlenia poszczególnych stref Ziemi, przyczyn ich zmienności oraz wpływu na poszczególne komponenty środowiska, życie człowieka i jego działalność gospodarczą.
Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie informacji uzyskanych w czasie lekcji.
Faza podsumowująca
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: „Porównaj przestrzenny rozkład stref oświetlenia Ziemi i stref klimatycznych – wskaż różnice i podobieństwa oraz określ najważniejsze związki przyczynowo‑skutkowe między oświetleniem Ziemi a cechami klimatu”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego skutków ruchów Ziemi (obiegowego i obrotowego). Będzie przydatna także podczas innych lekcji z bloków tematycznych dotyczących cech Ziemi jako planety oraz zróżnicowania stref klimatycznych na Ziemi.