Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Reakcje halogenopochodnych węglowodorów z KOH w środowisku etanolu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje równania reakcji dowolnych halogenopochodnych węglowodorów z KOH z środowisku etanolu;

  • omawia mechanizm eliminacji HX z halogenopochodnych węglowodorów;

  • proponuje główne produkty reakcji halogenopochodnych węglowodorów z KOH w środowisku etanolu i przedstawia odpowiednie równania reakcji chemicznych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego reakcje otrzymywania alkenów z halogenopochodnych z mocnymi zasadami muszą przebiegać w środowisku alkoholowym?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół istoty reakcji dehydrohalogenacji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy (bądź wyświetla na tablicy multimedialnej) następujące równanie reakcji:

R1A6Vl0TZZVue

Plik PDF o rozmiarze 35.45 KB w języku polskim
  1. Uczniowie  dobierają pozostałe reagenty. Nauczyciel zwraca uwagę na niezbędny do zajścia reakcji katalizator. Nauczyciel może zadawać pytania pomocnicze:

  • Użycie jakiego substratu spowoduje, że z cząsteczki chloroetanu można usunąć jednocześnie atom fluorowca oraz wodór?

  • Skoro kation potasu związany jest z anionem chlorkowym, to z jakim wcześniej anionem musiał być związany, skoro występuje jeszcze jeden produkt uboczny?

Nauczyciel wyświetla poprawnie zapisane równanie reakcji:

R1RrS2GMHFIt6

Plik PDF o rozmiarze 39.58 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakiego typu jest to reakcja? [Jest to reakcji eliminacji, gdyż z cząsteczki chloroetanu zostały odczepione: atom wodoru oraz atom chloru.] Reakcję tą nazywa się dehydrohalogenacją, gdyż zostaje usunięty halogenowodór (HX).

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej mechanizm reakcji eliminacji. W pierwszym etapie następuje atak mocnej zasady (OH-) na atom wodoru związany z atomem węgla sąsiadującym z atomem węgla, z którym związany jest chlor. W tym czasie wiązanie C‑H pęka i tworzy się wiązanie podwójne pomiędzy atomami węgla. Proton wodoru łączy się z anionem wodorotlenkowym dając cząsteczkę wody. Jednocześnie pęka wiązanie C‑Cl, para elektronowa zostaje przeniesiona na atom chloru, który odchodzi jako anion chlorkowy.

R9PBWV51k6Bbr

Plik PDF o rozmiarze 46.94 KB w języku polskim
  1. Następnie nauczyciel rysuje na tablicy wzór strukturalny 2‑chlorobutanu.

R1T9tcRk6tvjp

Plik PDF o rozmiarze 26.40 KB w języku polskim
  1. Podczas burzy mózgów uczniowie mają za zadanie zastanowić się, który z atomów wodoru zostanie związany przez anion wodorotlenkowy? Atomy wodoru zaznaczone tym samym kolorem są równocenne.

R1JPE5Q6olEEn

Plik PDF o rozmiarze 32.99 KB w języku polskim
  1. Wybrany uczeń rysuje na tablicy dwie możliwości produktów.

RgxEId9POO7R5

Plik PDF o rozmiarze 93.01 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel wprowadza objaśnia regułę Zajcewa. Reguła Zajcewa mówi o tym, że łatwiej zachodzi eliminacja atomu wodoru od tego atomu węgla, który związany jest z większą ilością grup alkilowych. Produktami głównymi są więc bardziej rozgałęzione izomery. Wynika to z trwałości alkenów, która rośnie wraz ze wzrostem rozgałęzienia łańcucha węglowodorowego.

  2. Uczniowie wybierają, który produkt jest trwalszy – but‑1-en czy but‑2-en. But‑2-en jest związkiem trwalszym, więc jest to główny produkt reakcji eliminacji HCl z 2‑chlorobutanu.

  3. Uczniowie mają za zadanie napisać równanie reakcji eliminacji HBr z 2‑bromo‑2-metylobutanu za pomocą KOH w środowisku etanolu. Wybrany uczeń przedstawia zapisane równanie reakcji na tablicy.

R1SE49RJY4ipx

Plik PDF o rozmiarze 50.85 KB w języku polskim

11. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłam/łem się...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie zagrać w grę edukacyjną zawartą w e‑materiale. 2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra dydaktyczna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co jest katalizatorem w reakcji halogenopochodnych węglowodorów z KOH? (Etanol)

  • Jakiego typu jest reakcja halogenopochodnych węglowodorów z KOH w środowisku alkoholowym? (Eliminacji)

  • O jakiej regule należy pamiętać przy reakcjach eliminacji? (reguła Zajcewa)

  • Jakiego typu związki są produktami organicznymi reakcji halogenopochodnych węglowodorów z KOH w środowisku alkoholowym? (Alkeny)