Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów; pisze odpowiednie równania reakcji; przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów, amidów; pisze odpowiednie równania reakcji; projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
powtarza budowę kwasów karboksylowych;
uzgadnia równania reakcji z udziałem kwasów karboksylowych;
zna właściwości kwasów karboksylowych;
wyjaśnia, co wpływa na zmiany danej właściwości kwasów karboksylowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda projektów;
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
**Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca dotycząca pytania nauczyciela „Od czego zależą zmiany właściwości kwasów karboksylowych?”, która ma na celu zaciekawić uczniów poruszaną tematyką.
Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu do tematu: „Kwasy karboksylowe – podsumowanie właściwości”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy e‑materiału zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym wymieniają się spostrzeżeniami. Jeśli jakieś kwestie są niejasne, prowadzący wyjaśnia je na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Mapa pojęciowa”, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Nauczyciel proponuje uczniom samodzielną pracę z mapą pojęciową. Uczniowie zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Nauczyciel prezentuje treść zadań nr 1 i 2, następnie uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela na forum klasy i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 3‑6, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej uczniom zadanie załączone w materiałach pomocniczych zadanie. Uczniowie w parach rozwiązują je w zeszytach, a po wyznaczonym czasie chętna para prezentuje swoje rozwiązanie. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną proponowanego rozwiązania. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej poprawnie rozwiązane zadanie.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości”).
Materiały pomocnicze:
Zadanie dotyczące kwasów karboksylowych:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Mapa pojęć” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości” oraz do sprawdzianu.