Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów; pisze odpowiednie równania reakcji; przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).

Zakres rozszerzony

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów, amidów; pisze odpowiednie równania reakcji; projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • powtarza budowę kwasów karboksylowych;

  • uzgadnia równania reakcji z udziałem kwasów karboksylowych;

  • zna właściwości kwasów karboksylowych;

  • wyjaśnia, co wpływa na zmiany danej właściwości kwasów karboksylowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda projektów;

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

**Faza wstępna:

  1. Dyskusja wprowadzająca dotycząca pytania nauczyciela „Od czego zależą zmiany właściwości kwasów karboksylowych?”, która ma na celu zaciekawić uczniów poruszaną tematyką.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu do tematu: „Kwasy karboksylowe – podsumowanie właściwości”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy e‑materiału zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym wymieniają się spostrzeżeniami. Jeśli jakieś kwestie są niejasne, prowadzący wyjaśnia je na forum klasy.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Mapa pojęciowa”, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Nauczyciel proponuje uczniom samodzielną pracę z mapą pojęciową. Uczniowie zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  3. Nauczyciel prezentuje treść zadań nr 1 i 2, następnie uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela na forum klasy i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 3‑6, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej uczniom zadanie załączone w materiałach pomocniczych zadanie. Uczniowie w parach rozwiązują je w zeszytach, a po wyznaczonym czasie chętna para prezentuje swoje rozwiązanie. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną proponowanego rozwiązania. Na koniec nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej poprawnie rozwiązane zadanie.

Faza podsumowująca:

  1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.

  2. Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości”).

Materiały pomocnicze:

Zadanie dotyczące kwasów karboksylowych:

RPkiSjyfQYdJk

Plik PDF o rozmiarze 65.43 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium „Mapa pojęć” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Kwasy karboksylowe - podsumowanie właściwości” oraz do sprawdzianu.