Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy możemy przewidzieć kształt cząsteczki?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony:

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, spIndeks górny 2, spIndeks górny 3) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • Kompetencje cyfrowe;

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje terminy: liczba przestrzenna, atom centralny, atom otaczający;

  • określa ilość wolnych par elektronowych wokół atomu centralnego;

  • stosuje metodę VSEPR do wyznaczania kształtu prostych cząsteczek;

  • określa typ hybrydyzacji, jaki mają cząsteczki lub jony o konkretnej liczbie przestrzennej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • film samouczek;

  • praca z podręcznikiem;

  • ćwiczenia;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czy istnieją sposoby, aby łatwo i szybko przewidzieć kształt cząsteczki bez konieczności stosowania skomplikowanej aparatury pomiarowej? Jak krok po kroku ustalić kształt cząsteczki?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia cząsteczka.

Faza realizacyjna

  1. Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, przygotowują notatkę na temat liczby przestrzennej założeń teorii VSEPR. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje, jednocześnie oceniając pracę uczniów na lekcji.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem pt. „Jak przewidzieć kształt cząsteczki?”, na podstawie którego poznają etapy, jak krok po kroku ustalić kształty przykładowych cząsteczek, korzystając z VSEPR. Następnie sprawdzają zdobytą wiedzę wykonując parami ćwiczenia załączone do filmu.

  3. Prowadzący zajęcia podaje przykłady cząsteczek (np. HCN, C 2 H 4 , ClO 4 , PCl 5 , XeF 4 , IF 7 ), chętni lub wskazani uczniowie wyznaczają kształt wskazanej cząsteczki/jonu korzystając z VSEPR.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia multimedialne w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym są atomy otaczające?

  • Jak oblicza się liczbę przestrzenną?

  • Jakie etapy wyróżnia się przy ustaleniu kształtu dowolnej cząsteczki?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie konstruują modele z plasteliny dla cząsteczek/jonów analizowanych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz na lekcji dotyczącej ćwiczeń w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym są atomy otaczające?

  • Jak oblicza się liczbę przestrzenną?

  • Jakie etapy wyróżnia się przy ustaleniu kształtu dowolnej cząsteczki?