Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy możemy przewidzieć kształt cząsteczki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, spIndeks górny 22, spIndeks górny 33) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
Kompetencje cyfrowe;
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje terminy: liczba przestrzenna, atom centralny, atom otaczający;
określa ilość wolnych par elektronowych wokół atomu centralnego;
stosuje metodę VSEPR do wyznaczania kształtu prostych cząsteczek;
określa typ hybrydyzacji, jaki mają cząsteczki lub jony o konkretnej liczbie przestrzennej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
film samouczek;
praca z podręcznikiem;
ćwiczenia;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czy istnieją sposoby, aby łatwo i szybko przewidzieć kształt cząsteczki bez konieczności stosowania skomplikowanej aparatury pomiarowej? Jak krok po kroku ustalić kształt cząsteczki?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia cząsteczka.
Faza realizacyjna
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, przygotowują notatkę na temat liczby przestrzennej założeń teorii VSEPR. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje, jednocześnie oceniając pracę uczniów na lekcji.
Uczniowie zapoznają się z filmem pt. „Jak przewidzieć kształt cząsteczki?”, na podstawie którego poznają etapy, jak krok po kroku ustalić kształty przykładowych cząsteczek, korzystając z VSEPR. Następnie sprawdzają zdobytą wiedzę wykonując parami ćwiczenia załączone do filmu.
Prowadzący zajęcia podaje przykłady cząsteczek (np. HCN, , , , , ), chętni lub wskazani uczniowie wyznaczają kształt wskazanej cząsteczki/jonu korzystając z VSEPR.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia multimedialne w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym są atomy otaczające?
Jak oblicza się liczbę przestrzenną?
Jakie etapy wyróżnia się przy ustaleniu kształtu dowolnej cząsteczki?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie konstruują modele z plasteliny dla cząsteczek/jonów analizowanych na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz na lekcji dotyczącej ćwiczeń w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym są atomy otaczające?
Jak oblicza się liczbę przestrzenną?
Jakie etapy wyróżnia się przy ustaleniu kształtu dowolnej cząsteczki?