Autor: Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Procenty i punkty procentowe - wykorzystanie w praktyce

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;

8) wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje pojęcie procentu i punktu procentowego,

  • oblicza, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba,

  • wyznacza liczbę, gdy dany jest jej procent,

  • zmniejsza i zwiększa liczbę o dany procent,

  • analizuje obliczenia procentowe w praktycznym zastosowaniu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji i przeanalizowanie przykładów w prezentacji multimedialnej.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć: „Procenty i punkty procentowe - wykorzystanie w praktyce” oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum dwa pytania. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupy na przemian zadają przygotowane wcześniej pytania grupie przeciwnej, która udziela odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia wyjaśnienia.

  • Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się” na czas (od łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel przypomina temat zajęć: „Procenty i punkty procentowe - wykorzystanie w praktyce” i podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Polecenia 2, 3 i 4 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Prezentacja może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem. prezentację można wykorzystać też na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu tekstowych zadań arytmetycznych.