Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Pytania do tekstu filozoficznego Nietzschego – określanie problematyki, poglądu, postawy autora
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z koncepcją Nietzscheańskiego immoralizmu i emotywizmu.
Przedstawisz relatywizm i sceptycyzm Nietzschego.
Dowiesz się, dlaczego Nietzsche krytykował religię chrześcijańską.
Zdefiniujesz idee amor fati, woli mocy i przewartościowania wszystkich wartości.
Przeanalizujesz różnicę między wizjami nadczłowieka i ostatniego człowieka.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką;
umie pisać tekst (esej) filozoficzny, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Pytania do tekstu filozoficznego Nietzschego – określanie problematyki, poglądu, postawy autora”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Dyskusja wokół pytań: jakie były skutki przyjęcia immoralizmu dla myśli Nietzschego? W jakim celu Nietzsche postulował przewartościowanie wszystkich wartości?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie zapisuje na tablicy dwa hasła: immoralizm, emotywizm. Uczniowie wykonują dwie mapy myśli, zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół postawionych haseł, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenia:
– Wysłuchaj zamieszczonego poniżej nagrania, które zestawia opisy nadczłowieka i ostatniego człowieka. Przeanalizuj obie wypowiedzi Zaratustry na ich temat z perspektywy zagadnień, jakie pojawiły się w lekcji.
– Zastanów się, dlaczego bezmyślny tłum wybrał ostatniego człowieka, a nie nietzscheański ideał. Rozważ, dlaczego ideał nadczłowieka ukazany jest z perspektywy ewolucji kulturowej rasy ludzkiej.
Uczniowie wykonują zadanie indywidualnie. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie nr 5.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
K. Jaspers, Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii, tłum.D.Stroińska, Warszawa 1997
K. Jaspers, Nietzsche a chrześcijaństwo, w: Tenże, Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, tłum. Cz. Piecuch, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.