Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie mydeł
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
9) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
10) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega zmydlanie tłuszczów;
wskazuje części elementarne mydła, wpływające na jego funkcje myjące;
pisze równania reakcji na otrzymywanie mydeł;
projektuje doświadczenie celem otrzymania mydła twardego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do internetu/smartfony, tablety;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: gdy myjemy dłonie, to czego chcemy się z nich pozbyć? Czym jest brud? Co stosujemy do pozbywania się brudu? Dlaczego wynaleziono mydło?
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia mydła. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: jak działa mydło na napięcie powierzchniowe wody? Jeżeli uczniowie będą mieli trudność z udzieleniem odpowiedzi, wówczas nauczyciel odsyła uczniów do dostępnych źródeł informacji. Uczniowie mają za zadanie odszukać definicję napięcia powierzchniowego wody. Chętny uczeń podaje treść definicji na forum klasy. Następnie trwa dyskusja w odniesieniu do postawionego wcześniej pytania.
Doświadczenie chemiczne – „Badanie napięcia powierzchniowego wody”. W tym celu na powierzchnię wody mają za zadanie położyć aluminiową monetę, spinacze do papieru lub agrafki. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje uczniom zlewki z wodą, płyn do mycia naczyń, krystalizatory, monety, żyletki, igły (instrukcja wykonania patrz doświadczenie nr 1 w materiałach pomocniczych). Po minionym czasie uczniowie chętni omawiają swoje spostrzeżenia.
Chętny uczeń ze wsparciem nauczyciela wyjaśnia, w jaki sposób obniżenie napięcia powierzchniowego przez mydło pozwala na dotarcie wody do wszystkich zakamarków np. tkaniny.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące sposobów otrzymywania mydeł i ich budowy chemicznej. Po minionym czasie chętny uczeń wyjaśnia, czym jest mydło, zapisuje równanie reakcji zobojętniania kwasu tłuszczowego na tablicy i wyjaśnia budowę mydła, zaznacza element hydrofilowy i hydrofobowy.
Chętny uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji otrzymywania mydła poprzez zmydlanie tłuszczów.
Nauczyciel rozdaje uczniom (na parę) wzory chemiczne różnych mydeł, uczniowie w parach mają za zadanie przygotować doświadczenie, w którym otrzymają dane mydło. Para, której uda się przygotować najlepszy i najbardziej profesjonalny opis doświadczenia w nagrodę może przeprowadzić doświadczenie na zajęciach.
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie mydła” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiałach pomocniczych (doświadczenie nr 2). Nauczyciel przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to są mydła? W jaki sposób można otrzymać mydła? Jaki jest wzór staerynianianu potasu. Jak dzielimy mydła?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do wizualnego zobrazowania otrzymywania mydeł.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są mydła?
W jaki sposób można otrzymać mydła?
Jaki jest wzór staerynianianu potasu.
Jak dzielimy mydła?
Doświadczenie chemiczne nr 1 – Badanie napięcia powierzchniowego wody.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, krystalizatory, monety, spinacze, agrafki, bagietki szklane.
Odczynniki chemiczne: woda, płyn do mycia naczyń.
Instrukcja wykonania:
Do jednego krystalizatora wlej do połowy wody, a następnie postaraj się położyć na powierzchni lustra wody kolejno, żyletkę, monetę, igłę. Obserwuj zmiany.
Do drugiego krystalizatora wlej do połowy wody, dodaj kilka kropel płynu do mycia naczyń i całość wymieszaj bagietką szklaną, a następnie postaraj się położyć na powierzchni lustra wody kolejno, żyletkę, monetę, igłę. Obserwuj zmiany.
Karta pracy ucznia do doświadczenia nr 1:
Doświadczenie chemiczne nr 2 – Otrzymywanie mydła twardego.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: palniki, łapy do probówek, probówki, zapalniczka, łapy do probówek, pipety, statyw do probówek, łużeczka.
Odczynniki chemiczne: kwas stearynowy, roztwór wodorotlenku sodu, fenoloftaleina.
Instrukcja wykonania:
W probówce umieść kwas stearynowy.
Do próbówki z kwasem dodaj kilka cmIndeks górny 33 roztworu wodorotlenku sodu, a następnie kilka kropel fenoloftaleiny.
Probówkę ogrzewaj w płomieniu palnika.
Obserwuj zmiany.
Karta charakterysyki wodorotlenku sodu.
Karta pracy ucznia do doświadczenia nr 2: