Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie mydeł

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:

9) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:

10) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega zmydlanie tłuszczów;

  • wskazuje części elementarne mydła, wpływające na jego funkcje myjące;

  • pisze równania reakcji na otrzymywanie mydeł;

  • projektuje doświadczenie celem otrzymania mydła twardego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: gdy myjemy dłonie, to czego chcemy się z nich pozbyć? Czym jest brud? Co stosujemy do pozbywania się brudu? Dlaczego wynaleziono mydło?

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia mydła. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: jak działa mydło na napięcie powierzchniowe wody? Jeżeli uczniowie będą mieli trudność z udzieleniem odpowiedzi, wówczas nauczyciel odsyła uczniów do dostępnych źródeł informacji. Uczniowie mają za zadanie odszukać definicję napięcia powierzchniowego wody. Chętny uczeń podaje treść definicji na forum klasy. Następnie trwa dyskusja w odniesieniu do postawionego wcześniej pytania.

  2. Doświadczenie chemiczne – „Badanie napięcia powierzchniowego wody”. W tym celu na powierzchnię wody mają za zadanie położyć aluminiową monetę, spinacze do papieru lub agrafki. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje uczniom zlewki z wodą, płyn do mycia naczyń, krystalizatory, monety, żyletki, igły (instrukcja wykonania patrz doświadczenie nr 1 w materiałach pomocniczych). Po minionym czasie uczniowie chętni omawiają swoje spostrzeżenia.

  3. Chętny uczeń ze wsparciem nauczyciela wyjaśnia, w jaki sposób obniżenie napięcia powierzchniowego przez mydło pozwala na dotarcie wody do wszystkich zakamarków np. tkaniny.

  4. Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące sposobów otrzymywania mydeł i ich budowy chemicznej. Po minionym czasie chętny uczeń wyjaśnia, czym jest mydło, zapisuje równanie reakcji zobojętniania kwasu tłuszczowego na tablicy i wyjaśnia budowę mydła, zaznacza element hydrofilowy i hydrofobowy.

  5. Chętny uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji otrzymywania mydła poprzez zmydlanie tłuszczów.

  6. Nauczyciel rozdaje uczniom (na parę) wzory chemiczne różnych mydeł, uczniowie w parach mają za zadanie przygotować doświadczenie, w którym otrzymają dane mydło. Para, której uda się przygotować najlepszy i najbardziej profesjonalny opis doświadczenia w nagrodę może przeprowadzić doświadczenie na zajęciach.

  7. Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie mydła” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiałach pomocniczych (doświadczenie nr 2). Nauczyciel przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  8. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to są mydła? W jaki sposób można otrzymać mydła? Jaki jest wzór staerynianianu potasu. Jak dzielimy mydła?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do wizualnego zobrazowania otrzymywania mydeł.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są mydła?

  • W jaki sposób można otrzymać mydła?

  • Jaki jest wzór staerynianianu potasu.

  • Jak dzielimy mydła?

  1. Doświadczenie chemiczne nr 1 – Badanie napięcia powierzchniowego wody.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, krystalizatory, monety, spinacze, agrafki, bagietki szklane.

Odczynniki chemiczne: woda, płyn do mycia naczyń.

Instrukcja wykonania:

  • Do jednego krystalizatora wlej do połowy wody, a następnie postaraj się położyć na powierzchni lustra wody kolejno, żyletkę, monetę, igłę. Obserwuj zmiany.

  • Do drugiego krystalizatora wlej do połowy wody, dodaj kilka kropel płynu do mycia naczyń i całość wymieszaj bagietką szklaną, a następnie postaraj się położyć na powierzchni lustra wody kolejno, żyletkę, monetę, igłę. Obserwuj zmiany.

  1. Karta pracy ucznia do doświadczenia nr 1:

Rmo2wPpzBCxXV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 54.32 KB w języku polskim
  1. Doświadczenie chemiczne nr 2 – Otrzymywanie mydła twardego.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: palniki, łapy do probówek, probówki, zapalniczka, łapy do probówek, pipety, statyw do probówek, łużeczka.

Odczynniki chemiczne: kwas stearynowy, roztwór wodorotlenku sodu, fenoloftaleina.

Instrukcja wykonania:

  • W probówce umieść kwas stearynowy.

  • Do próbówki z kwasem dodaj kilka cmIndeks górny 3 roztworu wodorotlenku sodu, a następnie kilka kropel fenoloftaleiny.

  • Probówkę ogrzewaj w płomieniu palnika.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karta charakterysyki wodorotlenku sodu.

  2. Karta pracy ucznia do doświadczenia nr 2:

ReKDSQO9Ikm8T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 61.69 KB w języku polskim