Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Układ trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje definicję układu równań liniowych

  • sprawdza czy dane liczby są rozwiązaniem układu równań liniowych z trzema niewiadomymi

  • rozwiązuje układy trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji

  • wędrujące plakaty

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie będą pracować metodą wędrujących plakatów.

  3. Uczniowie w parach przypominają sobie zasadę rozwiązywania układów równań metodą podstawiania.

  4. Chętni uczniowie podają przykłady układów równań, które zostają zapisane na plakatach.

Faza realizacyjna:

  1. Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” i prezentacją multimedialną, a następnie wykonują polecenie umieszczone pod prezentacją.

  2. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest rozwiązywanie układów trzech równań pierwszego stopnia z trzema niewiadomymi. Każda grupa przygotowuje plakat przepisując podany układ równań i zapisuje pierwsze równoważne przekształcenie.
    Plakat zostaje przekazany kolejnej grupie, która dopisuje kolejny równoważny układ równań. Plakaty są przekazywane tak długo, aż układ zostanie rozwiązany.

  3. Nauczyciel nadzoruje pracę grup i wyjaśnia wątpliwości.

  4. Uczniowie w parach rozwiązują zadania zawarte w materiale prezentacji multimedialnej. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia schematu algorytmu rozwiazywania układów trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi. Może też stanowić poszerzenie lekcji dotyczących rozwiązywania układów dwóch równań liniowych