Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Układ trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję układu równań liniowych
sprawdza czy dane liczby są rozwiązaniem układu równań liniowych z trzema niewiadomymi
rozwiązuje układy trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji
wędrujące plakaty
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą wędrujących plakatów.
Uczniowie w parach przypominają sobie zasadę rozwiązywania układów równań metodą podstawiania.
Chętni uczniowie podają przykłady układów równań, które zostają zapisane na plakatach.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” i prezentacją multimedialną, a następnie wykonują polecenie umieszczone pod prezentacją.
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest rozwiązywanie układów trzech równań pierwszego stopnia z trzema niewiadomymi. Każda grupa przygotowuje plakat przepisując podany układ równań i zapisuje pierwsze równoważne przekształcenie.
Plakat zostaje przekazany kolejnej grupie, która dopisuje kolejny równoważny układ równań. Plakaty są przekazywane tak długo, aż układ zostanie rozwiązany.Nauczyciel nadzoruje pracę grup i wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania zawarte w materiale prezentacji multimedialnej. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia schematu algorytmu rozwiazywania układów trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi. Może też stanowić poszerzenie lekcji dotyczących rozwiązywania układów dwóch równań liniowych