Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Największa/najmniejsza wartość funkcji kwadratowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);

9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza najmniejsze/ największe wartości funkcji kwadratowej;

  • wyznacza najmniejsze i największe wartości funkcji kwadratowej, w danym przedziale domkniętym;

  • wyznacza argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

  • wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;

  • rozwiązuje zadania, wykorzystując własności funkcji kwadratowej;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej.

  2. Uczniowie przypominają własności funkcji kwadratowej.

  3. Uczniowie na tablicy rysują przykładowe wykresy funkcji kwadratowej dla a>0a<0.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, w drodze dyskusji określają, kiedy funkcja kwadratowa przyjmuje wartość najmniejszą/największą, podają wzory określające tą wartość.

  2. Wnioski zapisują na tablicy.

  3. Uczniowie, w parach, analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj oraz zapoznają się z animacją, następnie określają sposób wyznaczenia wartości największej i wartości najmniejszej funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i wyjaśniając wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie formułują wnioski do zapamiętania.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadań pod animacją oraz ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

„Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Najmniejsza/największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym”.