Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Największa/najmniejsza wartość funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza najmniejsze/ największe wartości funkcji kwadratowej;
wyznacza najmniejsze i największe wartości funkcji kwadratowej, w danym przedziale domkniętym;
wyznacza argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;
rozwiązuje zadania, wykorzystując własności funkcji kwadratowej;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej.
Uczniowie przypominają własności funkcji kwadratowej.
Uczniowie na tablicy rysują przykładowe wykresy funkcji kwadratowej dla i .
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, w drodze dyskusji określają, kiedy funkcja kwadratowa przyjmuje wartość najmniejszą/największą, podają wzory określające tą wartość.
Wnioski zapisują na tablicy.
Uczniowie, w parach, analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj oraz zapoznają się z animacją, następnie określają sposób wyznaczenia wartości największej i wartości najmniejszej funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i wyjaśniając wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie formułują wnioski do zapamiętania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie zadań pod animacją oraz ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętymWartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
Zależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznejZależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznej
Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnejWykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnej
Współrzędne wierzchołka paraboliWspółrzędne wierzchołka paraboli
Wskazówki metodyczne:
„Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Najmniejsza/największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym”.