Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Obliczanie przybliżonej wielkości pola obszarów zamkniętych w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz i powtórzysz wiadomości na temat działania funkcji
eval()
.Przygotujesz funkcje pomocne podczas obliczenia przybliżonej wielkości pola obszarów zamkniętych.
Zaimplementujesz w języku Python algorytm obliczający pole powierzchni ograniczonej wykresem funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Obliczanie przybliżonej wielkości pola obszarów zamkniętych w języku Python”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące obliczania przybliżonej wielkości pola obszarów zamkniętych.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Prezentacja multimedialna”, uczniowie w parach konstruują alternatywny przykład, definiując samodzielnie problem, rozwiązanie i ewentualną implementację. Rezultaty omawiane są na forum klasy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”, czyta treść polecenia nr 1 „Możemy również wykorzystać wbudowaną funkcję
eval()
do stworzenia funkcji, która jako parametr będzie przyjmować kod funkcji do wykonania w momencie obliczania. Musimy pamiętać o tym, aby nazwa zmiennej w tym kodzie była identyczna z użytą do enumeracji w pętlifor
.” i omawia kolejne kroki rozwiązania.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemu postawionego w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Przeczytaj” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Obliczanie przybliżonej wielkości pola obszarów zamkniętych w języku Python”.