Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

  • rysuje siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

  • oblicza objętość, pole powierzchni, długości odcinków na podstawie siatki graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

  • rozpoznaje odcinki zaznaczone w siatce graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca całą klasą

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele wykonane przez uczniów, słomki

  • przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypominają czym jest siatka bryły i odpowiadają na pytanie z czego składa się siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  2. Uczniowie dyskutują nad tym, co możemy zaznaczyć na siatce i co na jej podstawie obliczyć.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami formułuje temat i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje, jak narysować siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego, w której powierzchnia boczna jest prostokątem.

  2. Uczniowie zastanawiają się w parach jak inaczej może wyglądać siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  3. Nauczyciel prezentuje Aplet z siatką graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego i pokazuje, jak składa się ona w graniastosłup.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia z sekcji „Aplet”.

  2. Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Uczniowie dokonują samooceny.

  3. Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają zrealizowanie kryteriów sukcesu ustalonych na początku lekcji.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest narysowanie siatki graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Następnie sklejenie modelu i obliczenie jego objętości i pola powierzchni.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać Aplet w domu jako pomoc w odrobieniu pracy domowej.