Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
rysuje siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
oblicza objętość, pole powierzchni, długości odcinków na podstawie siatki graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
rozpoznaje odcinki zaznaczone w siatce graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele wykonane przez uczniów, słomki
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami przypominają czym jest siatka bryły i odpowiadają na pytanie z czego składa się siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Uczniowie dyskutują nad tym, co możemy zaznaczyć na siatce i co na jej podstawie obliczyć.
Nauczyciel wraz z uczniami formułuje temat i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje, jak narysować siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego, w której powierzchnia boczna jest prostokątem.
Uczniowie zastanawiają się w parach jak inaczej może wyglądać siatka graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Nauczyciel prezentuje Aplet z siatką graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego i pokazuje, jak składa się ona w graniastosłup.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia z sekcji „Aplet”.
Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Uczniowie dokonują samooceny.
Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają zrealizowanie kryteriów sukcesu ustalonych na początku lekcji.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest narysowanie siatki graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Następnie sklejenie modelu i obliczenie jego objętości i pola powierzchni.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać Aplet w domu jako pomoc w odrobieniu pracy domowej.