Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat to tylko duża zona… – system represji w Związku Sowieckim
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowie się, czym był oraz jak funkcjonował system represji w Związku Sowieckim;
pozna zasady funkcjonowania sowieckich łagrów;
dokona analizuje poezji, tekstów publicystycznych oraz literatury faktu;
odróżni opinie o faktów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczestnicy zajęć przed lekcją mają przygotować cytaty z wybranych utworów (np. Inny świat Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego) ilustrujące różne postawy więźniów wobec rzeczywistości łagrowej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji na podstawie odczytanego na głos wprowadzenia – cytatu z Zapisków z martwego domu (Tu otwierał się inny, odrębny świat, do niczego niepodobny...). Uczniowie dyskutują nad określeniem: martwy za życia dom. Nauczyciel pyta, czemu służy taki zabieg stylistyczny.
Faza realizacyjna:
Uczniowie odczytują na głos przygotowane przed lekcją cytaty ilustrujące różne postawy więźniów wobec rzeczywistości łagrowej. W trakcie odczytywania cytatów i wspólnego ich omawiania jedna osoba zapisuje na tablicy notatkę podsumowującą w formie mapy myśli.
Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj” i „Audiobook” w e‑materiale. Następnie indywidualnie formułują odpowiedzi na polecenia z sekcji multimedialnej.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie robią to w kilkuosobowych zespołach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Prowadzący zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:
– Czym są łagry?
– Na czym polegał tragizm ludzi trafiających do takich obozów?
– Jakie zasady obowiązywały w Gułagu?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Rosyjski pisarz, więzień łagru - Aleksander Sołżenicyn twierdził, że „Nieograniczona władza w rękach ograniczonych ludzi zawsze prowadzi do wybuchów okrucieństwa”. Zajmij stanowisko wobec tego stwierdzenia. Poprzyj je dwoma argumentami odnoszącymi się do wybranych tekstów kultury.
Materiały pomocnicze:
Włodzimierz Bolecki, „Inny świat”. Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem‑Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim, Kraków 2000.
Anne Applebaum, Gułag, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.