Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R5vWZsHxdyByy11
Ćwiczenie 1
Zdecyduj i zaznacz, które informacje odnoszące się do sowieckich łagrów są prawdziwe, a które fałszywe. Lenin postanowił wykorzystać system obozów pracy przymusowej w Związku Sowieckim w celu przyspieszenia industrializacji kraju. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łagry stanowiły część większego systemu, określanego mianem Gułagu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zesłanie do łagru było ostatnim etapem rozbudowanego systemu represji w Związku Sowieckim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Osipa MandelsztamaOsip MandelsztamOsipa Mandelsztama. Zaznacz kolorem niebieskim fragmenty mówiące o sytuacji ludzi żyjących w państwie władzy, a na czerwono te, w których scharakteryzowano tyrana.

R8U6w3cCUCcrI
Żyjemy tu, nie czując pod stopami ziemi, Nie słychać i na dziesięć kroków, co szepczemy, A w półsłówkach, półrozmówkach naszych Cień górala kremlowskiego straszy. Palce tłuste jak czerwie, w grubą pięść układa, Słowo mu z ust pudowym ciężarem upada. Śmieją się karalusze wąsiska I cholewa jak słońce rozbłyska. Wokół niego hałastra cienkoszyich wodzów: Bawi go tych usłużnych półludzików mozół. Jeden łka, drugi czka, trzeci skrzeczy, A on sam szturcha ich i złorzeczy. I ukaz za ukazem kuje jak podkowę – Temu w pysk, temu w kark, temu w brzuch, temu w głowę. Miodem kapie każda nowa śmierć Na szeroką osetyńską pierś.
Osip Mandelsztam, Żyjemy tu, nie czując pod stopami ziemi [w:] tegoż, Poezje, tłum. S. Barańczak, Warszawa 2001, s. 32.
Słownik:
pudowy – pud – dawna rosyjska jednostka masy
osetyńska – Osetyjczycy – naród kaukaski, zamieszkujący głównie dwie niewielkie republiki – Osetię Północną (Federacja Rosyjska), oraz Osetię Południową, do wojny z 2008 wchodzącą w skład Gruzji

Zapoznaj się z wierszem Osipa MandelsztamaOsip MandelsztamOsipa Mandelsztama. Wypisz fragmenty mówiące o sytuacji ludzi żyjących w państwie władzy oraz te, w których scharakteryzowano tyrana.

Żyjemy tu, nie czując pod stopami ziemi, Nie słychać i na dziesięć kroków, co szepczemy, A w półsłówkach, półrozmówkach naszych Cień górala kremlowskiego straszy. Palce tłuste jak czerwie, w grubą pięść układa, Słowo mu z ust pudowym ciężarem upada. Śmieją się karalusze wąsiska I cholewa jak słońce rozbłyska. Wokół niego hałastra cienkoszyich wodzów: Bawi go tych usłużnych półludzików mozół. Jeden łka, drugi czka, trzeci skrzeczy, A on sam szturcha ich i złorzeczy. I ukaz za ukazem kuje jak podkowę – Temu w pysk, temu w kark, temu w brzuch, temu w głowę. Miodem kapie każda nowa śmierć Na szeroką osetyńską pierś.

Osip Mandelsztam, Żyjemy tu, nie czując pod stopami ziemi [w:] tegoż, Poezje, tłum. S. Barańczak, Warszawa 2001, s. 32.
Słownik:
pudowy – pud – dawna rosyjska jednostka masy
osetyńska – Osetyjczycy – naród kaukaski, zamieszkujący głównie dwie niewielkie republiki – Osetię Północną (Federacja Rosyjska), oraz Osetię Południową, do wojny z 2008 wchodzącą w skład Gruzji

R1VTAwzpOE5da
(Uzupełnij).
Osip Mandelsztam
R1AdBxZh7sHP611
Ćwiczenie 3
Odnosząc się do treści wiersza Osipa Mandelsztama, pt. Żyjemy tu, nie czując pod stopami ziemi, umieść poszczególne określenia w odpowiednich rubrykach. Tyran Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie zagrożenia, 2. konformizm, 3. okrucieństwo, 4. wyizolowanie, 5. barbarzyństwo, 6. niepewność, 7. populizm, 8. poddaństwo, 9. prymitywizm, 10. lęk Otoczenie tyrana Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie zagrożenia, 2. konformizm, 3. okrucieństwo, 4. wyizolowanie, 5. barbarzyństwo, 6. niepewność, 7. populizm, 8. poddaństwo, 9. prymitywizm, 10. lęk Zwykli ludzie Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie zagrożenia, 2. konformizm, 3. okrucieństwo, 4. wyizolowanie, 5. barbarzyństwo, 6. niepewność, 7. populizm, 8. poddaństwo, 9. prymitywizm, 10. lęk
11
Ćwiczenie 4

Przeczytaj fragment rozmowy Włodzimierza Boleckiego z Gustawem Herlingiem‑Grudzińskim. Wskaż dwa zagrożenia dla współczesnego świata, o których mówi Herling‑Grudziński. Nie cytuj.

Zapoznaj się z fragmentem rozmowy Włodzimierza Boleckiego z Gustawem Herlingiem‑Grudzińskim. Podaj dwa zagrożenia dla współczesnego świata, o których mówi Herling‑Grudziński. Nie cytuj.

Włodzimierz Bolecki „Inny świat”. Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim

WŁODZIMIERZ BOLECKI: Interpretacje, analizy i polemiki z Innym światem znajdują się już w wielu publikacjach. Chciałbym więc teraz [...] porozmawiać o twojej książce z odmiennej perspektywy, z perspektywy końca XX wieku. Często podkreślasz – za krytykiem włoskim Paolem Milano, który pierwszy użył tego określenia – że Inny świat jest twoim Bildungsroman, że jest to książka o inicjacji dwudziestoletniego człowieka w totalitaryzm XX wieku. Czy mógłbyś to raz jeszcze skomentować?
GUSTAW HERLING‑GRUDZIŃSKI: Inny świat jest moim zasadniczym argumentem na rzecz tezy, którą od dawna głoszę, że wiek XX był wiekiem przeklętym – wiekiem ideologii totalitarnych. Wielu ludzi się z tym nie zgadza. Zwłaszcza ci, którzy totalitaryzm uważają za lokalną włosko‑niemiecko‑rosyjską „wysepkę” na morzu powszechnej szczęśliwości. Ta wysepka miałaby się na krótko wynurzyć z morza postępu po pierwszej wojnie światowej i szybko zniknąć po drugiej wojnie. Nie zgadzam się z taką interpretacją. Uważam, że obraz wieku XX jest zupełnie inny. Już na przełomie XIX i XX wieku zaczęły się nad Europą gromadzić chmury, które spowodowały straszną burzę totalitaryzmu na całym świecie. W Europie wszystko zaczęło się od rewolucji rosyjskiej w 1917 roku i błyskawicznie nastąpił przerzut idei totalitarnych na Włochy i Niemcy. Moim zdaniem, skutki rewolucji rosyjskiej – pod względem liczby ofiar i czasu trwania – były dla ludzkości znacznie bardziej katastrofalne niż nazizm w Niemczech czy włoski faszyzm.
Co to znaczy, że Inny świat jest moim Bildungsroman? To znaczy, że jako dwudziestoletni chłopiec znalazłem się w samym środku totalitarnego wieku i że w łagrze sowieckim uczyłem się, na czym polega w praktyce ta „nowa moralność”, którą postanowili wprowadzić w życie ideolodzy totalitaryzmu. Uczyłem się więc na własnej skórze, jakie są zasady, podstępy i zasadzki zastawione przez totalitaryzm na człowieka – i jakie wynikają z niego zagrożenia dla naszego człowieczeństwa. Wyszedłem z łagru sowieckiego na tyle cały, że mogłem odnaleźć się w wolnym świecie i napisać tę książkę, ale wyszedłem tylko dlatego, że sprzyjały mi okoliczności wielkiej polityki. Gdyby nie tak zwany pakt Sikorski‑Majski z 1941 roku, w którym Stalin zobowiązał się zwolnić z łagrów polskich obywateli, to w Jercewie, łagrze pod Archangielskiem, po prostu musiałbym umrzeć. Przed uwolnieniem znajdowałem się najdosłowniej w przededniu śmierci. Leżałem w baraku zwanym Trupiarnią, byłem „dochodiagą”, czyli człowiekiem, który dochodzi już do kresu swego życia. W wieku dwudziestu lat nieczęsto zdarza się spojrzeć nie tylko śmierci w oczy, ale zajrzeć w jądro ciemności całego stulecia. Ja z taką świadomością wyszedłem z obozu, cały czas o wszystkim pamiętałem i od pierwszej chwili, gdy się znalazłem w wojsku generała Andersa, chciałem o tym napisać książkę. [...]
Teraz, gdy mam już ponad osiemdziesiąt lat, jestem świadkiem wygasania totalitaryzmu i narodzin wiary w nowe możliwości rozwoju, jak choćby jednoczenie się Europy. Nie jestem czarnowidzem, ale zachowałem świadomość, że mimo tych pozytywnych zmian ciągle wisi nam nad głową niebezpieczeństwo. Kto dziś mówi – jak amerykański publicysta Fukuyama – że historia się skończyła, jest, mówiąc delikatnie, człowiekiem naiwnym. Wystarczy przypomnieć, że wkrótce po opublikowaniu przepowiedni tego „proroka” wybuchła wojna na Bałkanach, która była klasycznym pokazem totalitaryzmu w wydaniu postkomunistycznym. Totalitaryści wszystkich odcieni uzurpują sobie prawo do robienia z jednostkami i narodami tego, czego chcą. Czystki etniczne MiloševiciaSlobodan MiloševicMiloševicia są typowym przykładem totalitaryzmu, który wcześniej praktykowali Rosjanie i Niemcy. To jest klasyczna „czkawka” totalitarna. Podobnie jest w innych częściach świata, na przykład w Afryce. Dlatego chciałbym, żeby młodzi ludzie, wierząc w postęp ludzkości, mieli świadomość, że nadal żyjemy w świecie niebezpiecznym […].

5 Źródło: Włodzimierz Bolecki, „Inny świat”. Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim, Kraków 2000.
R1eYp5fMwVuu0
Zagrożenie 1 (Uzupełnij) Zagrożenie 2 (Uzupełnij)
Slobodan Miloševic
21
Ćwiczenie 5

Odnosząc się do fragmentu rozmowy Boleckiego i Herlinga‑Grudzińskiego, wyjaśnij znaczenie podanych w tabeli pojęć.

R1TSNaVQmtCOf
1. Bildungsroman (Uzupełnij). 2. Jądro ciemności (Uzupełnij). 3. Wielka polityka (Uzupełnij). 4. Czkawka totalitarna (Uzupełnij).
R1UspaEyccX2J21
Ćwiczenie 6
Oceń i zaznacz, które z umieszczonych w tabeli zdań to fakty, a które opinie. Nie jestem czarnowidzem, ale zachowałem świadomość, że mimo tych pozytywnych zmian ciągle wisi nam nad głową niebezpieczeństwo. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia. Leżałem w baraku zwanym Trupiarnią, byłem dochodiagą, czyli człowiekiem, który dochodzi już do kresu swego życia. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia. Ja z taką świadomością wyszedłem z obozu, cały czas o wszystkim pamiętałem i od pierwszej chwili, gdy się znalazłem w wojsku generała Andersa, chciałem o tym napisać książkę. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia. Moim zdaniem, skutki rewolucji rosyjskiej – pod względem liczby ofiar i czasu trwania – były dla ludzkości znacznie bardziej katastrofalne niż nazizm w Niemczech czy włoski faszyzm. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia
G. Herling‑Grudziński, Inny świat, Kraków 2000, s. 10‑12.
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem książki Anne Applebaum, pt. Gułag. Własnymi słowami przedstaw zaprezentowaną przez autorkę tezę oraz wskaż dwa argumenty, którymi uzasadnia jej słuszność. Nie cytuj.

Zapoznaj się z fragmentem książki Anne Applebaum, pt. Gułag. Własnymi słowami przedstaw zaprezentowaną przez autorkę tezę oraz podaj dwa argumenty, którymi uzasadnia jej słuszność. Nie cytuj.

Anne Applebaum Gułag

Gułag wyrósł i rozwinął się w określonym czasie i miejscu, a jego dzieje należy rozpatrywać co najmniej w trzech aspektach: jako rozdział historii Związku Sowieckiego, jako fragment historii międzynarodowego i rosyjskiego więziennictwa oraz jako fenomen głęboko osadzony w szczególnym klimacie intelektualnym Europy połowy XX stulecia – klimacie, z którego zrodziły się również nazistowskie obozy koncentracyjne w Niemczech. Pisząc, że Gułag stanowi „rozdział historii Związku Sowieckiego”, mam na myśli coś bardzo konkretnego: system ten nie wyłonił się znikąd – odzwierciedlał istniejące standardy społeczne. Jeśli w obozach panował brud, strażnicy byli brutalni, a drużyny pracy niechlujne i niedbałe, działo się tak w dużej mierze dlatego, że brud, brutalność i niechlujstwo były nieodłącznymi cechami innych sfer sowieckiej egzystencji. Jeśli życie w obozach było potworne, nieznośne i nieludzkie, a śmiertelność niezwykle wysoka, nie powinno to też zaskakiwać. W historii Związku Sowieckiego zdarzały się okresy, kiedy życie było potworne, nieznośne i nieludzkie, a śmiertelność wysoka – w obozach i poza nimi. [...] Na tej samej zasadzie wysoką śmiertelność w łagrach w konkretnych latach można uznać za odbicie sytuacji panującej w całym kraju. Wzrosła na początku lat trzydziestych, kiedy to przez cały kraj przetaczała się fala głodu, i ponownie – podczas drugiej wojny światowej. Inwazja niemiecka pociągnęła za sobą nie tylko miliony ofiar na polach walki, przyniosła również epidemie dyzenterii, tyfusu oraz kolejną klęskę głodu. Wszystko to odbiło się również na życiu w łagrach. Zimą 1941 roku na 1942 jedna czwarta populacji Gułagu zmarła z głodu, podobny los spotkał około miliona mieszkańców zamkniętego przez Niemców w potrzasku Leningradu.

8 Źródło: Anne Applebaum, Gułag, Warszawa 2018, s. 44–46.
RNNBRjJaXMNnY
1. Teza: (Uzupełnij). 2. Argument pierwszy: (Uzupełnij). 3. Argument drugi: (Uzupełnij).
RzQDv4QPzmAdB2
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wierszem Osipa Mandelsztama, pt. Wiek. Zaznacz kolorem czerwonym odnoszące się do wieku kontrastujące ze sobą określenia. Lecz, mój piękny, biedny wieku, Twój kręgosłup przetrącony. Teraz z uśmiechem bezmyślnym Patrzysz wstecz, okrutny, słaby, Niby zwierz niegdyś sprężysty Na łap swoich stare ślady.
O. Mandelsztam, Wiek [w:] tegoż, Poezje, tłum. B. Zadura, Warszawa 1984, s. 227.
2
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wierszem Osipa Mandelsztama pt. Wiek. Zacytuj fragmenty odnoszące się do tytułowego wieku kontrastujące ze sobą określenia.

Lecz, mój piękny, biedny wieku, Twój kręgosłup przetrącony. Teraz z uśmiechem bezmyślnym Patrzysz wstecz, okrutny, słaby, Niby zwierz niegdyś sprężysty Na łap swoich stare ślady.

O. Mandelsztam, Wiek [w:] tegoż, Poezje, tłum. B. Zadura, Warszawa 1984, s. 227.

R1bbcvBgcNWDq
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij funkcję zaznaczonych w poprzednim ćwiczeniu kontrastujących ze sobą określeń.

Wyjaśnij funkcję zacytowanych w poprzednim ćwiczeniu kontrastujących ze sobą określeń.

R7wLSgdNhr0oc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z fragmentem wypowiedzi Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego. Określ, na czym polegała ,,demoniczność zła”, z którym zetknął się pisarz w łagrze.

Włodzimierz Bolecki „Inny świat”. Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim

Miałem poczucie, że doświadczam cierpienia wspólnego losu ludzkiego. To było poczucie wspólnoty ze wszystkimi udręczonymi, niezależnie od powodów, z jakich znaleźli się w obozie. I miałem też inne odczucie, które mógłbym nazwać „egzystencjalnym” w metafizycznym sensie. Po prostu czułem, że wszędzie wokół mnie panoszy się potworne zło, którego w takiej skali i w takim stężeniu nigdy nie widziałem. Nie zdawałem sobie sprawy, że może istnieć. To było odczucie zła zorganizowanego i spotworniałego. [...] W Jercewie miałem poczucie, że jest to zło demoniczne, przed którym nie można się obronić. Zasadniczą postawą więźnia łagru sowieckiego było czekanie na nieuchronną śmierć z wyczerpania, z przemęczenia – jeśli nie przyszła wcześniej z rąk strażników. Ale typowa śmierć w łagrach była skutkiem zabijania pracą. Była to eksploatacja do końca. Chciałoby się powiedzieć „jak w systemie niewolniczym” – bo to określenie samo się nasuwa – ale paradoks polegał na tym, że o niewolnika trzeba dbać, żeby dobrze pracował. Nas natomiast niszczono pracą i głodem. Więźniów w łagrach nie chciano zachować przy życiu, chciano ich zabić warunkami obozowymi.

5 Źródło: Włodzimierz Bolecki, „Inny świat”. Lekcja literatury z Gustawem Herlingiem-Grudzińskim i Włodzimierzem Boleckim, Kraków 2000.
RZZDu3EfK1xyo
(Uzupełnij).
Praca domowa

Rosyjski pisarz, więzień łagru - Aleksander Sołżenicyn twierdził, że Nieograniczona władza w rękach ograniczonych ludzi zawsze prowadzi do wybuchów okrucieństwa. Zajmij stanowisko wobec tego stwierdzenia. Poprzyj je dwoma argumentami odnoszącymi się do wybranych tekstów kultury.

RJoDFr4uQn1VJ
(Uzupełnij).