Dla nauczyciela
Autor: Filip Turoboś
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje trygonometryczne kąta, na końcowym ramieniu którego znajduje się punkt o danych współrzędnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto
2) posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartości funkcji trygonometryczne kąta, na końcowym ramieniu którego znajduje się punkt o zadanych współrzędnych,
wykorzystuje geometryczną interpretację funkcji trygonometrycznych w kartezjańskim układzie współrzędnych przy rozwiązywaniu zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela tematu: „Funkcje trygonometryczne kąta, na końcowym ramieniu którego znajduje się punkt o danych współrzędnych” i celów lekcji.
Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują metoda tekstu przewodniego przykłady w sekcji „Przeczytaj”. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z symulacją interaktywną, rozwiązują polecenia z nią związane.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑6 na czas (od łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Funkcje trygonometryczne kąta, na końcowym ramieniu którego znajduje się punkt o danych współrzędnych”.