Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Przebieg postępowania administracyjnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
10) przedstawia przebieg postępowania administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej; analizuje wzory zażaleń na postanowienia organów administracji oraz wzory skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje przebieg postępowania administracyjnego;
charakteryzuje rolę sądownictwa administracyjnego;
analizuje znaczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy wiecie, jak przebiega postępowanie administracyjne i potraficie wskazać jego najważniejsze fazy?
Czy potraficie wskazać różnice między postępowaniem administracyjnym i sądowo‑administracyjnym?
Co rozumiecie pod pojęciem Naczelny Sąd Administracyjny?
2. Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest postępowanie administracyjne wraz ze wskazaniem jego etapów;
wskazanie różnic między postępowaniem administracyjnym a sądowo‑administracyjnym;
wyjaśnienie znaczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2. Na podstawie art. 13 Kodeksu postępowania administracyjnego w klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat zalet i wad korzystania z instytucji mediacji i ugody w postępowaniu administracyjnym jako przejawów ogólnej zasady polubownego załatwiania spraw.
Uczniowie wypowiadają się po zapoznaniu się z fragmentem Kodeksu postępowania administracyjnego:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnegoArt. 13
§ 1. Organy administracji publicznej w sprawach, których charakter na to pozwala, dążą do polubownego rozstrzygania kwestii spornych oraz ustalania praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania w należących do ich właściwości sprawach, w szczególności przez podejmowanie czynności: skłaniających strony do zawarcia ugody, w sprawach, w których uczestniczą strony o spornych interesach; niezbędnych do przeprowadzenia mediacji.§ 2. Organy administracji publicznej podejmują wszystkie uzasadnione na danym etapie postępowania czynności umożliwiające przeprowadzenie mediacji lub zawarcie ugody, a w szczególności udzielają wyjaśnień o możliwościach i korzyściach polubownego załatwienia sprawy.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
przebiegu postępowania administracyjnego;
roli sądownictwa administracyjnego, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Samodzielne rozwiązanie gry interaktywnej.
Praca domowa:
1. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
2. Wykonanie ćwiczenia 1 do schematu interaktywnego.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej sądownictwa administracyjnego.