Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Droga do wojny – Japonia, Włochy i Niemcy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLV. Świat na drodze do II wojny światowej. Uczeń:
1) przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej;
2) wyjaśnia wpływ polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XLV. Świat na drodze do II wojny światowej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje i ocenia ekspansję Włoch oraz wojnę domową w Hiszpanii i jej uwarunkowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje przyczyny budowania sojuszu między Niemcami, Włochami i Japonią;

  • charakteryzuje kolejne kroki powstawania osi Berlin–Rzym–Tokio;

  • wyjaśnia znaczenie takich terminów jak m.in.: państwa Osi, pakt antykominternowski, pakt stalowy;

  • analizuje, które z tych państw ponosi odpowiedzialność za wybuch II wojny światowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Droga do wojny – Japonia, Włochy i Niemcy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Trzej chętni lub wybrani uczniowie (albo trzy zespoły, maks. do trzech osób każdy) przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i dodatkowych źródeł. Nauczyciel rozdziela między nich zagadnienia – każda osoba lub zespół skupia się na jednym państwie (Niemczech, Włoszech i Japonii) oraz polityce ekspansji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie przedstawiają i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: opisują zmiany, do jakich doszło w Europie i Azji w wyniku ekspansjonistycznych działań III Rzeszy, Włoch i Japonii. Wybrana para przedstawia swoją odpowiedź, pozostali uczniowie mogą uzupełniać informacje.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza filmy. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzacie się z ekspertem co do tego, które z tych trzech państw ponosi odpowiedzialność za wybuch II wojny światowej? Uczniowie krótko dyskutują, przedstawiają swoje opinie wraz z uzasadnieniem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenia dołączone do filmów.

Materiały pomocnicze:

P. SchmidtStatysta na dyplomatycznej scenie, tłum. H. Kurnatowski, Kraków 1962.

Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.

S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 3, 1935–1939, Poznań 1992.

Historia powszechna 1918–1945 (wybór tekstów źródłowych), oprac. B. Łyczko‑Grodzicka, M. Pułaski, Kraków 1981.

Wskazówki metodyczne:

Zarówno mapa, jak i filmy mogą być wykorzystane przy omawianiu totalitaryzmów i państw totalitarnych w XX w.