Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Droga do wojny – Japonia, Włochy i Niemcy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny budowania sojuszu między Niemcami, Włochami i Japonią;
charakteryzuje kolejne kroki powstawania osi Berlin–Rzym–Tokio;
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak m.in.: państwa Osi, pakt antykominternowski, pakt stalowy;
analizuje, które z tych państw ponosi odpowiedzialność za wybuch II wojny światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Droga do wojny – Japonia, Włochy i Niemcy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Trzej chętni lub wybrani uczniowie (albo trzy zespoły, maks. do trzech osób każdy) przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i dodatkowych źródeł. Nauczyciel rozdziela między nich zagadnienia – każda osoba lub zespół skupia się na jednym państwie (Niemczech, Włoszech i Japonii) oraz polityce ekspansji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie przedstawiają i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: opisują zmiany, do jakich doszło w Europie i Azji w wyniku ekspansjonistycznych działań III Rzeszy, Włoch i Japonii. Wybrana para przedstawia swoją odpowiedź, pozostali uczniowie mogą uzupełniać informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza filmy. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzacie się z ekspertem co do tego, które z tych trzech państw ponosi odpowiedzialność za wybuch II wojny światowej? Uczniowie krótko dyskutują, przedstawiają swoje opinie wraz z uzasadnieniem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenia dołączone do filmów.
Materiały pomocnicze:
P. Schmidt, Statysta na dyplomatycznej scenie, tłum. H. Kurnatowski, Kraków 1962.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.
S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 3, 1935–1939, Poznań 1992.
Historia powszechna 1918–1945 (wybór tekstów źródłowych), oprac. B. Łyczko‑Grodzicka, M. Pułaski, Kraków 1981.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno mapa, jak i filmy mogą być wykorzystane przy omawianiu totalitaryzmów i państw totalitarnych w XX w.