Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Sen i rzeczywistość. Sklepy cynamonowe Brunona Schulza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia najważniejsze cechy twórczości Brunona Schulza;
wyjaśnia pojęcia: mityzacji rzeczywistości, oniryzmu, psychoanalizy i podaje przykłady ich związku z twórczością B. Schulza;
analizuje fragmenty opowiadań B. Schulza;
ocenia wartość twórczości B. Schulza w dwudziestoleciu międzywojennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa topograficzna;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel przed lekcją poleca uczniom przygotowanie przyborów plastycznych (w tym kleju, akcesoriów do rysowania i kreślenia, arkusza papieru) oraz dostępnych wycinków, rysunków i fotografii związanych z twórczością i życiem Brunona Schulza. Jednym z zadań uczniów na lekcji będzie stworzenie topograficznej mapy miasta‑centrum świata, które wykreował pisarz w swoich opowiadaniach.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel w ramach wstępu prezentuje uczniom „Wprowadzenie”. Informuje o zagadnieniach poruszanych na lekcji, przedstawia jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie sekcji „Przeczytaj” i ogólnoklasowe omówienie kwestii związanych z twórczością Brunona Schulza. Zadaniem uczniów jest między innymi skupienie uwagi na takich zagadnieniach, jak: oniryzm, marzenie senne, psychoanaliza, mityzacja rzeczywistości.
Faza realizacyjna
Praca z multimedium
Uczniowie zapoznają się wykładem profesora Pawła Dybla. I na jego podstawie wykonują polecenia dotyczące ogólnej osobowościowej charakterystyki B. Schulza, ale także innych pisarzy epoki. To pozwoli uczniom zrozumieć specyfikę dwudziestolecia międzywojennego, ale także ocenić wpływ psychoanalizy na twórczość w tamtym czasie.
Dla uzupełnienia biograficznej perspektywy, uczniowie zapoznają się fragmentem eseju Włodzimierza Boleckiego w sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćw. 1 – tworzą biogram pisarza.
Uczniowie odsłuchują fragment opowiadania Karakony i na jego podstawie zastanawiają się nad relacjami rodzinnymi opisanymi w prozie B. Schulza.
Po zebraniu informacji z multimedium uczniowie dokonują analizy fragmentów opowiadań B. Schulza, wykonując wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
W tej fazie uczniowie za pomocą graficznej formy zbierają wszystkie wiadomości i ich wzajemne powiązanie. Tworzą topograficzną mapę miasta, które opisał Schulz w swoich opowiadaniach. Rozrysowują własne wyobrażenie miasta i naklejają zebrane fotografie, rysunki w miejscach adekwatnych. Umiejscawiają na swojej mapie ulicę Krokodyli, dom narratora, sklep Ojca i inne. Zdjęcia pisarza – jeśli takie posiadają – mogą po wklejeniu opisać jako przypuszczenie, że świat przedstawiony wykreowany został na podstawie życia samego pisarza (mogą wykorzystać napisany na lekcji biogram). Istotnym elementem jest zamieszczenie na mapie cytatów, które odpowiadają opisowi i charakterystyce danego miejsca (tu uczniowie korzystają z fragmentów zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”).
Nauczyciel omawia wyniki pracy pod koniec lekcji.
Praca domowa:
Napisz esej – liczący co najmniej 200 słów – na temat: Poetyka snu a realizm w opowiadaniach Brunona Schulza.
Materiały dodatkowe:
Jerzy Jarzębski, Schulzowskie miejsca i znaki, Gdańsk 2016.
Anna Kaszuba‑Dębska, Bruno. Epoka genialna, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.