Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Zaduma nad dziełem „szarego geniusza” – Lalka i perła Olgi Tokarczuk

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;
Zakres rozszerzony
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje sposób, w jaki Olga Tokarczuk interpretuje Lalkę Bolesława Prusa,

  • analizuje fragmenty eseju Olgi Tokarczuk Lalka i perła pod kątem kreacji głównego bohatera,

  • wyjaśnia, jaki związek z baśnią ma, według Olgi Tokarczuk, powieść Prusa,

  • redaguje esej na temat wybranej powieści, wzorując się na tekście Olgi Tokarczuk.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja za i przeciw;

  • otwarte ucho.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał Zaduma nad dziełem „szarego geniusza” – „Lalka i perła” Olgi Tokarczuk. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Lekcja rozpoczyna się od błyskawicznej powtórki na temat Lalki Bolesława Prusa. Nauczyciel zadaje pytania: Kiedy powstała powieść? W jakiej sytuacji historycznej i społecznej? Kim są najważniejsi bohaterowie? Gdzie i kiedy toczy się akcja powieści? Jakich problemów dotyczy? Uczniowie przypominają najważniejsze informacje, nauczyciel ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Następnie rozpoczyna się praca z audiobookiem; uczniowie wysłuchali
    go w domu, ale jeśli trzeba, nauczyciel odtwarza fragmenty, które są potrzebne
    do wykonania polecenia 1. Uczniowie pracują wspólnie, dyskutując i wyciągając wnioski, które należy zapisać.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia od 1. do 4. z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi, a następnie prosi, by pary połączyły się 4 grupy, z których każda wykona jedno z trudniejszych ćwiczeń: 5., 6., 7. i 8. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie dzielą się swoimi propozycjami rozwiązań, dyskutują o nich wspólnie, uzupełniają.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel proponuje dyskusję podsumowującą lekcję. Stawia pytanie: Czy Lalka Prusa to rzeczywiście powieść warta ponownego odczytywania? Czy argumenty Olgi Tokarczuk Was przekonują? Czy znajdujecie w powieści Prusa coś ważnego dla siebie?
    Uczniowie dzielą się na dwie grupy: „zwolenników” i „przeciwników” Lalki. Przygotowują argumenty do dyskusji, a następnie wybierają mówcę, który przedstawi stanowisko grupy. Liderzy siadają naprzeciwko siebie na środku sali i mają po 3 minuty na wypowiedź (nauczyciel zaznacza, że uczniowie powinni pracować metodą „otwartego ucha”, która polega na tym, że nie wolno przerywać mówcy, chyba że jego wypowiedź jest niezrozumiała). Po pierwszej wymianie argumentów do dyskusji mogą się włączyć pozostali członkowie grup. Warto przypomnieć uczniom, by odnosili się w niej do eseju Olgi Tokarczuk.
    Nauczyciel może ocenić zaangażowanie poszczególnych dyskutantów.

Praca domowa:

  1. Inspirując się Lalką i perłą Olgi Tokarczuk, napisz krótki tekst, w którym opowiesz o własnym doświadczeniu czytelniczym związanym z lekturą Lalki Bolesława Prusa. Uwzględnij w nim takie zagadnienia, jak: konstrukcja powieści, problematyka, bohaterowie.
    Dla chętnych
    Przypomnij sobie powieść, którą uważasz z jakiegoś względu na wyjątkową
    lub przełomową. Napisz esej przypominający Lalkę i perłę Olgi Tokarczuk.

Materiały pomocnicze:

  • Stanisław Bortnowski, Gry i zabawy z „Lalką” Bolesława Prusa, „Polonistyka” 1987/8.

  • Sylwia Nowak, „Lalka” – na nowo odkryta, „Polonistyka” 2003/8.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się
    do lekcji powtórkowej.