Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Widmo – Pustelnik – Gustaw – Konrad, czyli polskie wersje bohatera romantycznego w Dziadach Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje cechy indywidualizmu romantycznego i bohatera romantycznego;
rekonstruuje wydarzenia z udziałem: Upiora, Widma, Konrada, Pustelnika i Gustawa;
dokonuje interpretacji fragmentów Dziadów Adama Mickiewicza, posiłkując się opracowaniami do wydań dramatu (Zofii Stefanowskiej, Marii Cieśli‑Korytowskiej, Aliny Witkowskiej);
dostrzega wspólne cechy wszystkich postaci (wcieleń) bohatera Dziadów: Upiora, Widma, Konrada, Pustelnika i Gustawa;
porównuje sytuację Konrada z Dziadów z sytuacją średniowiecznego bohatera moralitetów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją zapoznali się z treścią „Prezentacji multimedialnej” w e‑materiale i na jej podstawie wynotowali cechy romantycznych typów indywidualistów, odróżniając od siebie następujące postawy: bajronizm, werteryzm, schilleryzm, wallenrodyzm.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie sporządzonych przez nich notatek na temat romantycznych typów indywidualistów.
Nauczyciel – na podstawie odpowiedzi udzielonych do poleceń 1. i 2. – wspólnie z uczniami omawia porównanie Konrada z Dziadów z Konradem Wallenrodem oraz argumenty udowadniające, że postaci Konrada z Dziadów Mickiewicza jest bliżej do typu bajronicznego lub werterycznego.
Nauczyciel zapisuje temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie fragmentu tekstu Aliny Witkowskiej w sekcji „Wprowadzenie”, pyta uczniów, w jakiej części Dziadów możemy dowiedzieć się najwięcej na temat postaci Konrada?
Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i przydziela im fragmenty dramatu. Prosi ich o wynotowanie informacji dotyczących okoliczności wydarzeń w przydzielonym fragmencie oraz o wykonanie ćwiczeń.
Grupa I - fragment ballady Upiór, ćwiczenia: 1., 2.
Grupa II - fragment II części Dziadów, ćwiczenie: 3.
Grupa III - fragment IV części Dziadów, ćwiczenie: 4.
Grupa IV - fragmenty III części Dziadów, ćwiczenie: 5.
Wybrany przedstawiciel z grup prezentuje wyniki współpracy.
Grupy II i III łączą się i wykonują dodatkowo ćwiczenie 6. W tym czasie pozostałe grupy wykonują ćwiczenie 7. Wybrani uczniowie z połączonych grup prezentują wyniki pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o głośną lekturę pojęć z zamieszczonego w lekcji słownika: Każdy (Everyman), moralitet.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości (na zasadzie asocjacji) z okresu średniowiecza, następnie wykonują ćwiczenie 8.
Chętny uczeń odczytuje swoją pracę.
Praca domowa
Z jakim światopoglądem polemizuje bohater Dziadów (Widmo – Pustelnik – Gustaw – Konrad) i jaką chce przekazać prawdę o świecie? Sformułuj wypowiedź o objętości 100 słów.
Materiały pomocnicze:
Dziady, spektakl Telewizji Polskiej z 1983 roku, dostępny na platformie: vod.tvp.pl
Mikołaj Sokołowski, Nikt tylko Mickiewicz, Gdańsk 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie na podstawie sekcji „Prezentacja multimedialna” i wyselekcjonowanych cytatów mogą stworzyć mapę myśli na temat typów postaw romantycznych.