Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Terapia uzależnień

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
11) wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu;
Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
V. Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
3) rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania środków dopingujących i psychoaktywnych;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
n) wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz negatywne skutki uzależnień.

  • Dowiesz się, dlaczego uzależnionym trudno uwolnić się od nałogu.

  • Poznasz różnice miedzy uzależnieniem psychicznym i społecznym.

  • Określisz sposoby leczenia uzależnienia fizycznego.

  • Zdefiniujesz zespół abstynencyjny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • pogadanka;

  • gwiazda pytań;

  • praca z filmem.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat wpływu leków, używek i narkotyków na układ nerwowy.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Dlaczego należy leczyć uzależnienia?
    – Jakie znacie metody terapii uzależnień?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem pt. „Terapia uzależnień”. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Film”. Uczniowie odczytują polecenie 1 („Wymień etapy terapii uzależnień oraz opisz, na czym polegają”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 8 („Na podstawie przedstawionego tekstu oraz własnej wiedzy oceń prawidłowość sformułowania: «Terapia antynikotynowa wpływa nie tylko na fizyczne uzależnienie od palenia papierosów». Odpowiedź uzasadnij, podając przynajmniej dwa argumenty”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy, a następnie prezentuje na tablicy interaktywnej schemat „gwiazdy pytań” (zob. materiały pomocnicze). Objaśnia uczniom, w jaki sposób powinni pracować ze schematem: na podstawie e‑materiału oraz innych dostępnych źródeł (np. internetowych) mają opracować zagadnienie terapii uzależnień, odpowiadając na pytania widniejące na schemacie.
    Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.

Praca domowa:

  1. Obejrzyj film o uzależnieniu, np. „Candy” lub „Mój piękny syn”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R14BCeVGkpr4x

Załącznik 1. Gwiazda pytań (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 91.52 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Nauczyciel może wykorzystać „film” na innej lekcji dotyczącej substancji uzależniających, np. „Wpływ leków, używek i narkotyków na układ nerwowy”.