Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Unia Europejska. Członkowie, kandydaci i państwa aspirujące do UE
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
8) wymienia obowiązujące akty prawa pierwotnego Unii Europejskiej; lokalizuje jej państwa członkowskie; przedstawia podstawowe obszary i zasady działania Unii Europejskiej;
10) przedstawia prawa obywatela Unii Europejskiej; rozważa kwestię korzyści i kosztów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
14) rozważa kwestię skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej;
15) formułuje argumenty na temat przyszłości Unii Europejskiej w zakresie jej struktury i zadań oraz jej składu członkowskiego.
XV. Polska polityka zagraniczna.
Uczeń:
3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz okoliczności ich przystąpienia do wspólnoty;
analizuje warunki przystąpienia do UE oraz proces akcesji;
charakteryzuje różnice między państwami kandydującymi oraz aspirującymi i wskazuje państwa prowadzące negocjacje akcesyjne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata oxfordzka;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Wybrane/chętne osoby przygotowują prezentacje na temat:
1 – państw kandydujących do Unii Europejskiej (Turcja, Albania, Serbia, Czarnogóra, Macedonia Północna);
2 – państw aspirujących (Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Ukraina, Gruzja).
Faza wstępna
1. Przedstawienie krótkich prezentacji multimedialnych przygotowanych przez uczniów.
2. Prezentacja tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Czy Turcja powinna przystąpić do Unii Europejskiej?” – wybór osoby prowadzącej oraz sekretarza obrad. Wylosowani zwolennicy przystąpienia Turcji do UE siadają po jednej stronie sali, przeciwnicy – po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.
2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.
3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji:
prezentacja argumentów obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji;
ocena pracy osoby prowadzącej obrady.
Faza podsumowująca
1. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie zapoznają się ze schematem „Proces negocjacji i akcesji do Unii Europejskiej”.
2. Praca w parach – wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rozszerzenie UE, ec.europa.eu.
Rozszerzenie UE, consilium.europa.eu.
Rozszerzenie Unii Europejskiej, europarl.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.