Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Unia Europejska. Członkowie, kandydaci i państwa aspirujące do UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

8) wymienia obowiązujące akty prawa pierwotnego Unii Europejskiej; lokalizuje jej państwa członkowskie; przedstawia podstawowe obszary i zasady działania Unii Europejskiej;

10) przedstawia prawa obywatela Unii Europejskiej; rozważa kwestię korzyści i kosztów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

14) rozważa kwestię skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej;

15) formułuje argumenty na temat przyszłości Unii Europejskiej w zakresie jej struktury i zadań oraz jej składu członkowskiego.

XV. Polska polityka zagraniczna.

Uczeń:

3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz okoliczności ich przystąpienia do wspólnoty;

  • analizuje warunki przystąpienia do UE oraz proces akcesji;

  • charakteryzuje różnice między państwami kandydującymi oraz aspirującymi i wskazuje państwa prowadzące negocjacje akcesyjne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata oxfordzka;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Wybrane/chętne osoby przygotowują prezentacje na temat:
1 – państw kandydujących do Unii Europejskiej (Turcja, Albania, Serbia, Czarnogóra, Macedonia Północna);

2 – państw aspirujących (Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Ukraina, Gruzja).

Faza wstępna

1. Przedstawienie krótkich prezentacji multimedialnych przygotowanych przez uczniów.

2. Prezentacja tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Czy Turcja powinna przystąpić do Unii Europejskiej?” – wybór osoby prowadzącej oraz sekretarza obrad. Wylosowani zwolennicy przystąpienia Turcji do UE siadają po jednej stronie sali, przeciwnicy – po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.

2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.

3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji:

  • prezentacja argumentów obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji;

  • ocena pracy osoby prowadzącej obrady.

Faza podsumowująca

1. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie zapoznają się ze schematem „Proces negocjacji i akcesji do Unii Europejskiej”.

2. Praca w parach – wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Rozszerzenie UE, ec.europa.eu.

Rozszerzenie UE, consilium.europa.eu.

Rozszerzenie Unii Europejskiej, europarl.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.