Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Luba! ja wzdycham...
. Jak Sonety odeskie ukazują miłość zmysłową?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
nazwie przeżycia wewnętrzne postaci mówiącej w utworze;
rozpozna w tekście środki artystycznego wyrazu i omówisz ich funkcje;
wyjaśni, na czym polega nowatorski charakter sonetów Adama Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel pisze na tablicy MIŁOŚĆ ZMYSŁOWA. Uczniowie, pracując w kilkuosobowych grupach, na dużych arkuszach papieru tworzą mapę. W swojej pracy mogą korzystać z audiobooka (multimedium). Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie wystawy na ścianie).
Przedstawienie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie treści „Przeczytaj”, audiobooka oraz ćwiczeń w e‑materiale rozmawia z uczniami o nowatorskim charakterze sonetów Adama Mickiewicza. Prosi, by zanalizowali sonet Dobranoc i sformułowali spostrzeżenia o świecie przedstawionym w nim.. Uczniowie wykonują ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się” w parach, a po zakończeniu działań wymieniają się spostrzeżeniami.
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Na czym polega zróżnicowanie cyklu Sonetów odeskich? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy.
Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wyjaśnij, co różni sonety Mickiewicza od klasycznych sonetów miłosnych w stylu petrarkowskim.
Materiały pomocnicze:
Alina Witkowska, Mickiewicz – słowo i czyn, Warszawa, 1998.
Czesław Zgorzelski,O sztuce poetyckiej Adama Mickiewicza, Warszawa 1976.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.