Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Adam Mickiewicz Dobranoc

Dobranoc! już dziś więcej nie będziem bawilijuż dziś więcej nie będziem bawilijuż dziś więcej nie będziem bawili,
Niech snu anioł modrymi skrzydły cię otoczy,
Dobranoc, niech odpoczną po łzach twoje oczy,
Dobranoc, niech się serce pokojem zasili.

Dobranoc, z każdej ze mną przemówionej chwili,
Niech zostanie dźwięk jakiś cichy i uroczy,
Niechaj gra w twoim uchu, a gdy myśl zamroczy,
Niech się mój obraz sennym źrenicom przymili.

Dobranoc, obróć jeszcze raz na mnie oczęta,
Pozwól lica — Dobranoc! — chcesz na sługi klasnąć?
Daj mi pierś ucałować — Dobranoc, zapięta.

— Dobranoc, już uciekłaś i drzwi chcesz zatrzasnąć.
Dobranoc ci przez klamkę, — niestety! zamknięta!
Powtarzając: dobranoc! nie dałbym ci zasnąć.

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Dobranoc, [w:] tegoż, Sonety i inne wiersze z czasów odeskich, Warszawa 1905, s. 26.
już dziś więcej nie będziem bawili
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Podaj trzy synonimy wyrazu „miłość”. Omów różne aspekty miłości, na które wskazują zgromadzone przez ciebie określenia.

R2iz9qLzXidkm
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: tt
    • Elementy należące do kategorii tt
    • Nazwa kategorii: Stan postaci
    • Nazwa kategorii: Środki językowe
    • Koniec elementów należących do kategorii tt
R1WLnMLmijlHq
(Uzupełnij).
Rcgm13BXi1pxp
miłość (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj dwie pierwsze i dwie ostatnie strofy utworu Dobranoc. Rozstrzygnij, czy ich forma i wymowa są zgodne z zasadami klasycznego sonetu.

RoOPdLRcZuvry
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj stan emocjonalny postaci mówiącej oraz omów, za pomocą jakich środków językowych poeta podkreślił emocje mężczyzny.

RrqqdTF1cnZnY
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Określ sytuację liryczną w utworze Dobranoc Adama Mickiewicza. W tym celu uzupełnij tabelę, charakteryzując podmiot liryczny, zawartość jego wypowiedzi, sposób mówienia, a także adresata jego słów.

R4OVeGZPQnY36
R144syumFhkZe
Kto mówi? (Uzupełnij) Do kogo mówi? (Uzupełnij) O czym mówi? (Uzupełnij) W jaki sposób mówi? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z utworu Dobranoc przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

RtwNdwCFGz0Xo
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1eaax0VWNUix
Środek stylistyczny. Cytat. Funkcja. epitet. (Uzupełnij). (Uzupełnij). metafora. (Uzupełnij). (Uzupełnij). porównanie. (Uzupełnij). (Uzupełnij). zdrobnienie. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ, jaką funkcję pełni w utworze powtarzające się słowo „dobranoc”.

R1GILFc3ZIVrU
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisami obrazów zamieszczonych w galerii, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z sonetem Dobranoc. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty. 
Zapoznaj się z opisami obrazów zamieszczonych w galerii, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z sonetem Dobranoc. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty. 
RU2JNQMtVAW8M
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij, czy obraz miłości ukazany w utworze Dobranoc wpisuje się w model miłości romantycznej. Swoje obserwacje zapisz w notatce na około 150 słów.

RqchJKL0mBKaF
(Uzupełnij).