Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Palindromy – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz przykładowe zadanie typu maturalnego wymagające zastosowania algorytmów tekstowych.
Prześledzisz propozycję rozwiązania zadania.
Rozwiążesz zadanie maturalne, używając algorytmu tekstowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie krótkiego podsumowania najważniejszych informacji dotyczących algorytmów tekstowych i palindromów.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Palindromy – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, opartego o programowanie.
Faza realizacyjna:
Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące algorytmów tekstowych i palindromów. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedź.
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie projektują rozwiązanie problemu. Nauczyciel w razie potrzeby wprowadza korekty do rozwiązania.
Uczniowie w parach zapisują program, wykorzystując wybrany język programowania. Chętne lub wybrane osoby prezentują swoje propozycje.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach zapoznają się z treścią zadania w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie zapoznają się z prezentacją. W parach wykonują polecenia 2 oraz 3.
Uczniowie indywidualnie wykonują zadanie zaprezentowane w sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje programy na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programowania.
Praca domowa:
Uczniowie piszą program, który rozwiąże problem postawiony w sekcji „Sprawdź się”, ale pobierają do niego dane z załączonego pliku, a nie korzystają ze zdefiniowanych tablic i list.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zaproponować uczniom modyfikację programu z sekcji „Sprawdź się” – może ich poprosić, aby program wypisywał te numery kont, które nie są palindromiczne.