Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak czytać dramaty? Teatr absurdu: Samuel Beckett, Czekając na Godota. Część 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje cechy teatru absurdu,
analizuje budowę dramatu Samuela Becketta Czekając na Godota,
interpretuje wybrane fragmenty dramatu Becketta,
odczytuje symboliczne sensy wydarzeń i postaci.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
sztuka teatralna;
drama;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z dramatem Czekając na Godota oraz informacjami o konstrukcji fabuły zamieszczonymi w sekcji „Audiobook”. Uczniowie powinni także zapoznać się z informacjami dotyczącymi teatru absurdu i jego twórców, zamieszczonymi w tej samej sekcji.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczycie poleca, by uczniowie przedstawili informacje dotyczące teatru absurdu, które zapamiętali z lektury e‑materiału. Jedna osoba notuje informacje na tablicy, hasłowo, w formie mapy myśli. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: jakiej sztuki spodziewacie się, znając już Czekając na Godota i mając już pewną wiedzę na temat teatru absurdu? Uczniowie odpowiadają swobodnie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla schemat z aktem I dramatu Czekając na Godota. Uczniowie zapoznają się z jego konstrukcją. Nauczyciel zapowiada, że za chwilę obejrzą fragmenty spektaklu Becketta; odtwarza wybrane sceny z aktu I, np. scenę otwierającą akt, przybycie Pozzo i Lucky'ego (patrz: materiały dodatkowe).
Nauczyciel pyta uczniów o ich wrażenia po obejrzeniu fragmentów spektaklu. Co zwróciło ich uwagę? W jakim otoczeniu rozgrywa się I akt? Jak rozwiązano kwestię kostiumów, rekwizytów, scenografii?
Następnie uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Schemat”. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, co uważają za zbędne. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Zapoznaj się z podsumowaniem analizy aktu I Czekając na Godota zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Spektakl Czekając na Godota, dostępny w internecie, na kanale Samuel Beckett PL.
Antoni Libera, Błogosławieństwo Becketta i inne wyznania literackie, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.