Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy sole i ich roztwory soli przewodzą prąd elektryczny?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
7) przewiduje produkty elektrolizy stopionych tlenków, soli, wodorotlenków, wodnych roztworów kwasów i soli oraz zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego sole przewodzą prąd elektryczny;
zapisuje równania procesów utleniania i redukcji zachodzących podczas elektrolizy stopionych soli;
przy pomocy symulacji interaktywnej bada zjawisko przewodzenia prądu elektrycznego przez sole.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
sketchnotka;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczna jest żarówka, po czym zadaje pytania ze wstępu do lekcji: Według Arrheniusa zdolność przewodzenia prądu elektrycznego przez wodne roztwory elektrolitów wynika z obecności cząstek obdarzonych ładunkiem. Czy sole również mogą być nośnikiem ładunku elektrycznego? Czy Waszym zdaniem wszystkie sole przewodzą prąd elektryczny? W jaki sposób to sprawdzicie?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na postawione pytania:
Jak zbudowane są sole?
W jaki sposób przebiega dysocjacja elektrolityczna soli?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili, kiedy sól kuchenna przewodzi prąd elektryczny. W tym celu mają przeanalizować samodzielnie tekst zamieszczony w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Informuje uczniów, że w trakcie analizy mają zwrócić uwagę też na schematy. Uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 1. w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału, które jest podsumowaniem analizowanego tekstu. Po wyznaczonym czasie chętny uczeń podaje wnioski z doświadczenia.
Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z symulacją interaktywną, w której mają sprawdzić zdolność do przewodzenia prądu elektrycznego przez sole oraz wykonać ćwiczenia załączone do medium. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie na forum klasy podają odpowiedzi.
Uczniowie wykonują w zeszytach samodzielnie sketchnotki. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.
Na zakończenie lekcji uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach w kolejności od najtrudniejszych. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Symulacja interaktywna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie. Uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do samokształceniu w celu uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Podręczniki do dyspozycji na lekcji:
P. A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, Warszawa 2012.
A. Bielański, Podstawy Chemii Nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2010.