Imię i nazwisko autora:

Andrzej Kajetan Wróblewski, Włodzimierz Natorf

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Czy uczony bądź wynalazca ponosi odpowiedzialność za skutki wykorzystania jego odkrycia bądź wynalazku?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
2) zapisuje reakcje jądrowe stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku;
3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta;
9) opisuje reakcję rozszczepienia jądra uranu Indeks górny 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa.
Uczeń:
5) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
6) zapisuje reakcje jądrowe stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku;
9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (beta+ , beta– );
15) opisuje reakcję rozszczepienia jądra uranu Indeks górny 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zapozna się z życiorysem i dokonaniami Lise Meitner;

  2. przeanalizuje wybrane aspekty najważniejszego jej odkrycia – rozszczepienia jądra uranu;

  3. przedstawi argumenty za i przeciw tezie, że Lise Meitner przyczyniła się do powstania bomby atomowej, a przez to ponosi odpowiedzialność za skutki jej użycia.

Strategie nauczania:

strategia odwróconej klasy

Metody nauczania:

wystąpienie ucznia; dyskusja kierowana przez nauczyciela

Formy zajęć:

wspólna praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

szkolna tablica, komputer z rzutnikiem, dostęp do internetu

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom zapoznanie się z e‑materiałem ze specyficznym zaleceniem wykonania poleceń towarzyszących audiobookowi. Jednego z uczniów (ochotnika) poprosił o przygotowanie krótkiego wystąpienia (maksimum 5 minut), którego celem jest skrótowe przedstawienie okoliczności, w jakich odkryte zostało zjawisko rozszczepienia jądra uranu. Podstawą do wystąpienia powinien być tekst e‑materiału, audiobook oraz ćwiczenia 6 – 9. Lekcja rozpoczyna się od przygotowanego wystąpienia ucznia. Pozostali uczniowie zadają pytania, komentują wypowiedź. Nauczyciel upewnia się, że wszyscy prawidłowo rozumieją okoliczności, w jakich zostało odkryte zjawisko rozszczepienia jąder atomowych.
Nauczyciel zapowiada temat dyskusji na lekcji.

Faza realizacyjna

Jako punkt wyjścia do dyskusji nauczyciel wskazuje dwa bardzo szerokie zagadnienia, zapisując je na tablicy:
- odkrycia i wynalazki związane z kontrolowanymi procesami przetwarzania energii (od ogniska do syntezy termojądrowej);
- intencja (cel) pracy naukowca czy wynalazcy oraz możliwość jego wpływu na sposób wykorzystania odkrycia czy wynalazku w praktyce.
Nauczyciel dopuszcza inne „szerokie zagadnienia”, które pojawiłyby się podczas dyskusji i dopisuje je do powyższej listy.
Uczniowie wypowiadają się, zgodnie z tematem lekcji. Ciekawsze tezy zostają zapisane na tablicy.
Nauczyciel porządkuje i systematyzuje dyskusję, dbając o jej poziom merytoryczny. Kieruje dyskusję w stronę rozważań o nauce i technice, unikając osądzania wojen i konfliktów od strony „strat i zysków” czy od strony antropologicznej. Zwraca uwagę na konieczność odróżniania odpowiedzialności za odkrycie (w rozumieniu naukowym) od odpowiedzialności za skutki wykorzystania odkrycia przez innych (w rozumieniu społecznym).

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje dyskusję, komentując wybrane wypowiedzi. Unika jednoznacznego rozstrzygnięcia pytania zawartego w temacie lekcji – ewentualna odpowiedzialność nie jest domeną sądownictwa, lecz oceną moralną. Ta zaś nie powinna polegać na jednoznacznym „wyroku” – winny albo niewinny. Przypomina przy tym, że celem dyskusji jest prezentacja i wymiana myśli, a nie wzajemne przekonywanie się do któregokolwiek z rozstrzygnięć.

Praca domowa

Uczniowie mają za zadanie wykonanie ćwiczeń 1‑5. Dla chętnych: podanie przykładu odkrycia czy wynalazku, o którym można „rozsądnie” przypuszczać, że nie zostanie wykorzystany do celów militarnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Notkę biograficzną oraz audiobook i ćwiczenia 6‑9 można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji o rozszczepianiu jąder atomowych czy o działaniu elektrowni atomowej.