Sprawdź się
Wskaż odkrycia, wynalazki, ważne wydarzenia, które miały miejsce przed narodzinami Lise Meitner, podczas jej życia oraz po jej śmierci.
telewizja satelitarna, pierwsza elektroniczna maszyna cyfrowa (komputer), lądowanie człowieka na Księżycu, pierwszy samolot pasażerski z silnikiem odrzutowym, maszyna do pisania, okręty o napędzie parowym
| Wydarzenia i wynalazki przed narodzinami Lise Meitner | |
|---|---|
| Wydarzenia i wynalazki w trakcie życia Lise Meitner | |
| Wydarzenia i wynalazki po śmierci Lise Meitner |
Połącz nazwy instytucji naukowych, w których pracowała Lise Meitner z krótkim opisem postaci jej opiekunów i współpracowników.
nie istnieje taka instytucja naukowa, nie starała się tam o posadę, chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, nie otrzymała tam posady mimo starań, fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla
| Uniwersytet Wiedeński | |
| Laboratorium Marii Skłodowskiej‑Curie | |
| Uniwersytet Berliński | |
| Instytutu Chemii im. Cesarza Wilhelma | |
| Uniwersytet w Lejdzie | |
| Królewski Instytut Technologii w Sztokholmie | |
| Akademia Chemii Czystej i Stosowanej w Cambridge |
Wskaż właściwe uzupełnienia informacji opisujących zidentyfikowanie nowego izotopu pewnego pierwiastka.
Podczas trwania {#I Wojny Światowej} {interwencji państw Ententy w Rosji Radzieckiej} {II Wojny Światowej} Lise Meitner wraz z {Ludwigiem Boltzmannem} {#Otto Hahnem} {Maxem Planckiem} {Ernestem Rutherfordem} wyodrębniła {#promieniotwórczy} {warunkowo promieniotwórczy} {stabilny} izotop {aktynu} {#protaktynu} {prometu} {metaktynu}. Był to izotop tego pierwiastka o najdłuższym czasie połowicznego zaniku, rzędu 30.000 lat, o liczbie atomowej Z = {89} {90} {#91} {92} i liczbie masowej A = {230} {#231} {234} {238}.
Rozpatrujemy układ dwóch ciał o masach M (umownie: ciało 1., o masie większej) i m (umownie: ciało 2., o masie mniejszej), początkowo spoczywających w niewielkiej odległości. W stanie początkowym w układzie zgromadzona jest energia E. Może to być energia potencjalna tych ciał lub ich energia wewnętrzna.
Zakładamy, że energia ta zostaje zamieniona w całości w energię kinetyczną tych ciał. Gdy są one w tak dużej odległości, że ustaje oddziaływanie między nimi, mają końcowe prędkości oraz . Zgodnie z zasadą zachowania energii oraz zasadą zachowania pędu, wartości tych prędkości są jednoznacznie określone przez trzy wielkości: energię E oraz masy M i m. Oznacza to także, że ściśle określone są wartości energii kinetycznych tych ciał. Dane są one wzorami:
Wyprowadź powyższe wzory. Zapisz swoje rozumowanie i wynik w przygotowanym polu i porównaj z rozwiązaniem wzorcowym.
Uwaga! Proponowane wyprowadzenie może okazać się nieco trudne dla uczniów z zakresu podstawowego. Ale na pewno warto spróbować!
Zaznacz odpowiedź poprawną: Gdzie w dwa tysiące czternastym roku odsłonięto pomnik Lise Meitner?
- w Berlinie
- w Sztokholmie
- w Wiedniu
- w Londynie
Wskaż najbardziej trafny opis związku pomiędzy zagadnieniem emisji cząstki β a modelem rozpadu dwóch ciał. Możliwe odpowiedzi: 1. W zasadzie nie ma żadnego związku, który warto byłoby wskazać. Jedyne podobieństwo to liczba ciał - dwa - opisanych w modelu i w zagadnieniu emisji cząstki β., 2. Emisję cząstki β przez jądro można traktować jak rozpad układu dwóch ciał, ale w odróżnieniu od układu abstrakcyjnych kulek w modelu, w procesach na poziomie jądra atomowego nie obowiązują zasady zachowania pędu i energii., 3. Model rozpadu układu dwóch ciał pozwalał oczekiwać, że w przemianie β jądra konkretnego promieniotwórczego izotopu energia kinetyczna wszystkich elektronów (ewentualnie pozytonów) będzie jednakowa. Gdy okazało się, że tak nie jest, postawiono hipotezę o trójciałowym charakterze przemiany β., 4. Model rozpadu układu dwóch ciał nie ma nic wspólnego z emisją cząstki β przez jądro. Wiadomo bowiem dzisiaj, że przemiana β jest zjawiskiem trójciałowym - polega na emisji z radioaktywnego jądra nie tylko elektronu (ewentualnie pozytonu), lecz także antyneutrina (ewentualnie neutrina).
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka, w którym mowa jest o "Drugim temacie badań (…) Lise Meitner i Otto Hahna". Dotyczył on problemu energii kinetycznej cząstki β (elektronu) emitowanej w przemianie β jąder promieniotwórczych. Zapoznaj się także z opisem modelu rozpadu układu dwóch ciał o różnych masach, przedstawionym w poprzednim zadaniu 4.
Wskaż najbardziej trafny opis związku pomiędzy zagadnieniem emisji cząstki β a modelem rozpadu dwóch ciał.
- W zasadzie nie ma żadnego związku, który warto byłoby wskazać. Jedyne podobieństwo to liczba ciał - dwa - opisanych w modelu i w zagadnieniu emisji cząstki β.
- Emisję cząstki β przez jądro można traktować jak rozpad układu dwóch ciał, ale w odróżnieniu od układu abstrakcyjnych kulek w modelu, w procesach na poziomie jądra atomowego nie obowiązują zasady zachowania pędu i energii.
- Model rozpadu układu dwóch ciał pozwalał oczekiwać, że w przemianie β jądra konkretnego promieniotwórczego izotopu energia kinetyczna wszystkich elektronów (ewentualnie pozytonów) będzie jednakowa. Gdy okazało się, że tak nie jest, postawiono hipotezę o trójciałowym charakterze przemiany β.
- Model rozpadu układu dwóch ciał nie ma nic wspólnego z emisją cząstki β przez jądro. Wiadomo bowiem dzisiaj, że przemiana β jest zjawiskiem trójciałowym - polega na emisji z radioaktywnego jądra nie tylko elektronu (ewentualnie pozytonu), lecz także antyneutrina (ewentualnie neutrina).
W kilku miejscach w tekście i audiobooku pojawia się pojęcie "pierwiastki transuranowe" lub "transuranowce". Są to pierwiastki:
- pochodzące z promieniotwórczego rozpadu uranu oraz z rozpadu produktów jego rozpadu.
- należące do tzw. grupy uranowców, struktury w układzie okresowym analogicznej do grupy lantanowców, lecz późniejszej o jeden okres. Obejmuje ona pierwiastki od Z = 89 do Z = 105, z których większość była nieznana w czasach Meitner i Hahna.
- o liczbach atomowych większych niż 92, czyli od liczby atomowej uranu; mogą one powstawać w wyniku wychwytu neutronu przez jądro 238U i późniejszych przemian β produktów tego wychwytu.
- o liczbach atomowych rzędu 30 - 60 (okolice połowy 92, czyli liczby atomowej uranu); powstają one w wyniku wychwytu neutronu przez jądro 235U i późniejszego jego rozszczepienia na dwa fragmenty.
Pierwiastków transuranowych można poszukiwać w reakcjach, w których jądra są bombardowane różnymi cząstkami. Ogólny schemat takiej reakcji można zapisać jako:
gdzie s oznacza cząstkę bombardującą, zaś X oznacza jądro powstałe po jej wchłonięciu przez jądro uranu. Symbolem p oznaczono produkt (lub produkty) reakcji, takie jak foton czy neutrino, elektrycznie obojętne i nienależące do rodziny nukleonów.
Wybór cząstek bombardujących był uwarunkowany wieloma czynnikami. Po odkryciu protonu i neutronu oraz opracowaniu metod uzyskiwania strumieni tych cząstek, od połowy lat trzydziestych XX wieku dysponowano czterema takimi cząstkami: cząstka , elektron, neutron i proton. Typowe źródła tych cząstek zapewniały im energie kinetyczne rzędu megaelektronowoltów.
Przypisz te cztery cząstki do opisanych grup z punktu widzenia możliwości bezpośredniego uzyskania pierwiastka transuranowego w reakcji o podanym schemacie. Pomiń inne aspekty i kryteria wyboru.
α, n, e<sup>-</sup>, p
| Reakcja wprowadzi w obszar pierwiastków transuranowych | |
|---|---|
| Produktem reakcji będzie jądro uranu | |
| Reakcja oddali od obszaru pierwiastków transuranowych |
Uszereguj cztery cząstki z poprzedniego ćwiczenia z punktu widzenia łatwości dotarcia do brzegu jądra uranu i wniknięcia do jego środka. Przyjmij, że powłoka elektronowa atomu uranu nie stanowi istotnej przeszkody dla żadnej z nich ze względu na ich energię kinetyczną. Pomiń inne aspekty i kryteria wyboru.
- p
- e-
- n
- α
Nowy pierwiastek miałby wtedy liczbę atomową Z = 91 92 93 94, a powstały izotop liczbę masową A = 237 238 239 240. Uczeni wyobrażali sobie dalej, że w kilkuetapowej sekwencji przemian beta oraz przemian alfa pierwiastek X zamieni się w pierwiastki z pierwszego zestawu drugiego zestawu obu zestawów. Wykrycie tych pierwiastków miało właśnie świadczyć o przeprowadzeniu przez nich reakcji rozszczepienia uranu syntezy transuranowca syntezy termojądrowej zimnej syntezy jądrowej. Wykryli oni jednak pierwiastki z pierwszego zestawu drugiego zestawu jeszcze innego zestawu. Obecność tych właśnie nieoczekiwanych pierwiastków, "przecząca wszystkim dotychczasowym doświadczeniom w fizyce jądrowej", niezrozumiała dla Hahna i Strassmanna, została zinterpretowana przez Lise Meitner i Ottona Frischa jako efekt rozszczepienia uranu syntezy transuranowców syntezy termojądrowej zimnej syntezy jądrowej.
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka zawierający "słynne zdanie" z artykułu Hahna i Strassmanna z grudnia 1938 r. Mowa jest tam o dwóch trójkach pierwiastków i o konieczności - z punktu widzenia chemii - zamiany zestawu [rad; aktyn; tor] na zestaw [bar; lantan; cer]. Wskaż właściwe elementy zdań, streszczających istotę prowadzonych poszukiwań i analizy ich wyników:
Eksperyment polegał na bombardowaniu uranu {protonami} {#neutronami} {cząstkami α}. Według wyobrażeń i oczekiwań eksperymentatorów dojść miało do wyprodukowania nowego pierwiastka X w sekwencji reakcji:
Nowy pierwiastek miałby wtedy liczbę atomową Z = {91} {92} {#93} {94}, a powstały izotop liczbę masową A = {237} {238} {#239} {240}. Uczeni wyobrażali sobie dalej, że w kilkuetapowej sekwencji przemian beta oraz przemian alfa pierwiastek X zamieni się w pierwiastki z {#pierwszego zestawu} {drugiego zestawu} {obu zestawów}. Wykrycie tych pierwiastków miało właśnie świadczyć o przeprowadzeniu przez nich reakcji {rozszczepienia uranu} {#syntezy transuranowca} {syntezy termojądrowej} {zimnej syntezy jądrowej}. Wykryli oni jednak pierwiastki z {pierwszego zestawu} {#drugiego zestawu} {jeszcze innego zestawu}. Obecność tych właśnie nieoczekiwanych pierwiastków, "przecząca wszystkim dotychczasowym doświadczeniom w fizyce jądrowej", niezrozumiała dla Hahna i Strassmanna, została zinterpretowana przez Lise Meitner i Ottona Frischa jako efekt {#rozszczepienia uranu} {syntezy transuranowców} {syntezy termojądrowej} {zimnej syntezy jądrowej}.