Pokaż ćwiczenia:
RnHbr6aaUaWv01
Ćwiczenie 1
Wskaż odkrycia, wynalazki, ważne wydarzenia, które miały miejsce przed narodzinami Lise Meitner, podczas jej życia oraz po jej śmierci. Wydarzenia i wynalazki przed narodzinami Lise Meitner Możliwe odpowiedzi: 1. lądowanie człowieka na Księżycu, 2. telewizja satelitarna, 3. pierwsza elektroniczna maszyna cyfrowa (komputer), 4. pierwszy samolot pasażerski z silnikiem odrzutowym, 5. maszyna do pisania, 6. okręty o napędzie parowym Wydarzenia i wynalazki w trakcie życia Lise Meitner Możliwe odpowiedzi: 1. lądowanie człowieka na Księżycu, 2. telewizja satelitarna, 3. pierwsza elektroniczna maszyna cyfrowa (komputer), 4. pierwszy samolot pasażerski z silnikiem odrzutowym, 5. maszyna do pisania, 6. okręty o napędzie parowym Wydarzenia i wynalazki po śmierci Lise Meitner Możliwe odpowiedzi: 1. lądowanie człowieka na Księżycu, 2. telewizja satelitarna, 3. pierwsza elektroniczna maszyna cyfrowa (komputer), 4. pierwszy samolot pasażerski z silnikiem odrzutowym, 5. maszyna do pisania, 6. okręty o napędzie parowym
R10twvOXLefdx1
Ćwiczenie 2
Połącz nazwy instytucji naukowych, w których pracowała Lise Meitner z nazwiskami jej opiekunów lub współpracowników w tych instytucjach. Uniwersytet Wiedeński Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Laboratorium Marii Skłodowskiej‑Curie Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Uniwersytet Berliński Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Instytutu Chemii im. Cesarza Wilhelma Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Uniwersytet w Lejdzie Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Królewski Instytut Technologii w Sztokholmie Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa Akademia Chemii Czystej i Stosowanej w Cambridge Możliwe odpowiedzi: 1. chemik jądrowy, laureat nagrody Nobla, 2. słynny fizyk zajmujący się termodynamiką, 3. kierowała tam wydziałem fizyki jądrowej, 4. fizyk teoretyk, laureat nagrody Nobla, 5. nie starała się tam o posadę, 6. nie otrzymała tam posady mimo starań, 7. nie istnieje taka instytucja naukowa
R9rK7f5t2uzEs1
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwe uzupełnienia informacji opisujących zidentyfikowanie nowego izotopu pewnego pierwiastka. Podczas trwania I Wojny Światowej interwencji państw Ententy w Rosji Radzieckiej II Wojny Światowej Lise Meitner wraz z Ludwigiem Boltzmannem Otto Hahnem Maxem Planckiem Ernestem Rutherfordem wyodrębniła promieniotwórczy warunkowo promieniotwórczy stabilny izotop aktynu protaktynu prometu metaktynu. Był to izotop tego pierwiastka o najdłuższym czasie połowicznego zaniku, rzędu 30.000 lat, o liczbie atomowej Z = 89 90 91 92 i liczbie masowej A = 230 231 234 238.
31
Ćwiczenie 4

Rozpatrujemy układ dwóch ciał o masach M (umownie: ciało 1., o masie większej) i m (umownie: ciało 2., o masie mniejszej), początkowo spoczywających w niewielkiej odległości. W stanie początkowym w układzie zgromadzona jest energia E. Może to być energia potencjalna tych ciał lub ich energia wewnętrzna.

RnnaaEd3z7cYX
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Zakładamy, że energia ta zostaje zamieniona w całości w energię kinetyczną tych ciał. Gdy są one w tak dużej odległości, że ustaje oddziaływanie między nimi, mają końcowe prędkości v1 oraz v2. Zgodnie z zasadą zachowania energii oraz zasadą zachowania pędu, wartości tych prędkości są jednoznacznie określone przez trzy wielkości: energię E oraz masy Mm. Oznacza to także, że ściśle określone są wartości energii kinetycznych tych ciał. Dane są one wzorami:

Ek1=E(mM+m)

Ek2=E(MM+m)

Wyprowadź powyższe wzory. Zapisz swoje rozumowanie i wynik w przygotowanym polu i porównaj z rozwiązaniem wzorcowym.

Uwaga! Proponowane wyprowadzenie może okazać się nieco trudne dla uczniów z zakresu podstawowego. Ale na pewno warto spróbować!

uzupełnij treść
R1ZZnuwBmrrbw1
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: Gdzie w dwa tysiące czternastym roku odsłonięto pomnik Lise Meitner? Możliwe odpowiedzi: 1. w Berlinie, 2. w Sztokholmie, 3. w Wiedniu, 4. w Londynie
R1CxNz9vgCBa11
Ćwiczenie 5
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka, w którym mowa jest o "Drugim temacie badań (…) Lise Meitner i Otto Hahna". Dotyczył on problemu energii kinetycznej cząstki β (elektronu) emitowanej w przemianie β jąder promieniotwórczych. Zapoznaj się także z opisem modelu rozpadu układu dwóch ciał o różnych masach, przedstawionym w poprzednim zadaniu 4.

Wskaż najbardziej trafny opis związku pomiędzy zagadnieniem emisji cząstki β a modelem rozpadu dwóch ciał. Możliwe odpowiedzi: 1. W zasadzie nie ma żadnego związku, który warto byłoby wskazać. Jedyne podobieństwo to liczba ciał - dwa - opisanych w modelu i w zagadnieniu emisji cząstki β., 2. Emisję cząstki β przez jądro można traktować jak rozpad układu dwóch ciał, ale w odróżnieniu od układu abstrakcyjnych kulek w modelu, w procesach na poziomie jądra atomowego nie obowiązują zasady zachowania pędu i energii., 3. Model rozpadu układu dwóch ciał pozwalał oczekiwać, że w przemianie β jądra konkretnego promieniotwórczego izotopu energia kinetyczna wszystkich elektronów (ewentualnie pozytonów) będzie jednakowa. Gdy okazało się, że tak nie jest, postawiono hipotezę o trójciałowym charakterze przemiany β., 4. Model rozpadu układu dwóch ciał nie ma nic wspólnego z emisją cząstki β przez jądro. Wiadomo bowiem dzisiaj, że przemiana β jest zjawiskiem trójciałowym - polega na emisji z radioaktywnego jądra nie tylko elektronu (ewentualnie pozytonu), lecz także antyneutrina (ewentualnie neutrina).
RhwCG5aoEEUMP1
Ćwiczenie 6
W kilku miejscach w tekście i audiobooku pojawia się pojęcie "pierwiastki transuranowe" lub "transuranowce". Są to pierwiastki: Możliwe odpowiedzi: 1. pochodzące z promieniotwórczego rozpadu uranu oraz z rozpadu produktów jego rozpadu. feedback=Nie. Opisane pierwiastki tworzą tzw. szereg promieniotwórczy, którego początkowym pierwiastkiem jest uran., 2. należące do tzw. grupy uranowców, struktury w układzie okresowym analogicznej do grupy lantanowców, lecz późniejszej o jeden okres. Obejmuje ona pierwiastki od Z = 89 do Z = 105, z których większość była nieznana w czasach Meitner i Hahna. feedback=Nie. Opisana grupa pierwiastków wprawdzie istnieje i zawiera pierwiastki transuranowe, ale nazywa się grupą aktynowców., 3. o liczbach atomowych większych niż 92, czyli od liczby atomowej uranu; mogą one powstawać w wyniku wychwytu neutronu przez jądro 238U i późniejszych przemian β produktów tego wychwytu. feedback=Tak. Jest to właściwe określenie pierwiastków transuranowych., 4. o liczbach atomowych rzędu 30 - 60 (okolice połowy 92, czyli liczby atomowej uranu); powstają one w wyniku wychwytu neutronu przez jądro 235U i późniejszego jego rozszczepienia na dwa fragmenty. feedback=Nie. Opisane pierwiastki istnieją, ale nie stosuje się wobec nich żadnej innej nazwy niż produkty rozszczepienia uranu.
Wspólny tekst do zadań 7. i 8.

Pierwiastków transuranowych można poszukiwać w reakcjach, w których jądra 92238Usą bombardowane różnymi cząstkami. Ogólny schemat takiej reakcji można zapisać jako:

s+92238UZAX+p

gdzie s oznacza cząstkę bombardującą, zaś X oznacza jądro powstałe po jej wchłonięciu przez jądro uranu. Symbolem p oznaczono produkt (lub produkty) reakcji, takie jak foton czy neutrino, elektrycznie obojętne i nienależące do rodziny nukleonów.

Wybór cząstek bombardujących był uwarunkowany wieloma czynnikami. Po odkryciu protonu i neutronu oraz opracowaniu metod uzyskiwania strumieni tych cząstek, od połowy lat trzydziestych XX wieku dysponowano czterema takimi cząstkami: cząstka , elektron, neutron i proton. Typowe źródła tych cząstek zapewniały im energie kinetyczne rzędu megaelektronowoltów.

R1AGEx1SEIKny1
Ćwiczenie 7
Przypisz te cztery cząstki do opisanych grup z punktu widzenia możliwości bezpośredniego uzyskania pierwiastka transuranowego w reakcji o podanym schemacie. Pomiń inne aspekty i kryteria wyboru. Reakcja wprowadzi w obszar pierwiastków transuranowych Możliwe odpowiedzi: 1. n, 2. p, 3. e-, 4. α Produktem reakcji będzie jądro uranu Możliwe odpowiedzi: 1. n, 2. p, 3. e-, 4. α Reakcja oddali od obszaru pierwiastków transuranowych Możliwe odpowiedzi: 1. n, 2. p, 3. e-, 4. α
RUMwpY0AlDZWV1
Ćwiczenie 8
Uszereguj cztery cząstki z poprzedniego ćwiczenia z punktu widzenia łatwości dotarcia do brzegu jądra uranu i wniknięcia do jego środka. Przyjmij, że powłoka elektronowa atomu uranu nie stanowi istotnej przeszkody dla żadnej z nich ze względu na ich energię kinetyczną. Pomiń inne aspekty i kryteria wyboru. Elementy do uszeregowania: 1. p , 2. α, 3. e-, 4. n 
RnakAQaQLMeBz2
Ćwiczenie 9
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka zawierający "słynne zdanie" z artykułu Hahna i Strassmanna z grudnia 1938 r. Mowa jest tam o dwóch trójkach pierwiastków i o konieczności - z punktu widzenia chemii - zamiany zestawu [rad; aktyn; tor] na zestaw [bar; lantan; cer]. Wskaż właściwe elementy zdań, streszczających istotę prowadzonych poszukiwań i analizy ich wyników: Eksperyment polegał na bombardowaniu uranu protonami neutronami cząstkami α. Według wyobrażeń i oczekiwań eksperymentatorów dojść miało do wyprodukowania nowego pierwiastka X w sekwencji reakcji:
n+92238U92239U+γ
92239UZAX+e+ν
Nowy pierwiastek miałby wtedy liczbę atomową Z = 91 92 93 94, a powstały izotop liczbę masową A = 237 238 239 240. Uczeni wyobrażali sobie dalej, że w kilkuetapowej sekwencji przemian beta oraz przemian alfa pierwiastek X zamieni się w pierwiastki z pierwszego zestawu drugiego zestawu obu zestawów. Wykrycie tych pierwiastków miało właśnie świadczyć o przeprowadzeniu przez nich reakcji rozszczepienia uranu syntezy transuranowca syntezy termojądrowej zimnej syntezy jądrowej. Wykryli oni jednak pierwiastki z pierwszego zestawu drugiego zestawu jeszcze innego zestawu. Obecność tych właśnie nieoczekiwanych pierwiastków, "przecząca wszystkim dotychczasowym doświadczeniom w fizyce jądrowej", niezrozumiała dla Hahna i Strassmanna, została zinterpretowana przez Lise Meitner i Ottona Frischa jako efekt rozszczepienia uranu syntezy transuranowców syntezy termojądrowej zimnej syntezy jądrowej.