Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Tworzymy mapę pojęcia – kwas

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

7) klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • Kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje kwasy wg teorii Arheniusa, Brønsteda-Lowry’ego oraz Lewisa;

  • stosuje poznane teorie kwasów w zadaniach.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • mapa pojęciowa;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, mazak;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: czym są kwasy?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów i dyskusja wokół właściwości kwasów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe: teoria Arrheniusa, teoria Brønsteda-Lowry’ego i teoria Lewisa; rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Każda z grup otrzymuje materiały źródłowe i na ich podstawie opracowuje definicję kwasów. Po minionym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  2. Eksperyment chemiczny – „Badanie zachowania się papierka lakmusowego w obecności kwasu solnego” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  3. Nauczyciel odsyła uczniów do mapy pojęciowej w medium bazowym. Uczniowie w parach dokonują jej analizy oraz wykonują zawarte tam ćwiczenia.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak interpretujemy pojęcie kwasów wg teorii ArrheniusaBrønsteda-Lowry’egoLewisa? Co oznaczają pojęcia: kwas jednoprotonowy, kwas wieloprotonowy, kwas sprzężony? Co to jest jon oksoniowy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

  2. Napisz esej – Jak zmieniają się teorie naukowe? Podaj uzasadnienie, co powoduje zmianę teorii na nowszą?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa myśli może być użyta jako narzędzie pracy na lekcji, jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma utrwalająca w pracy domowej.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak interpretujemy pojęcie kwasów wg teorii ArrheniusaBrønsteda-Lowry’egoLewisa?

  • Co oznaczają pojęcia: kwas jednoprotonowy, kwas wieloprotonowy, kwas sprzężony?

  • Co to jest jon oksoniowy?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • fragmenty źródeł informacyjnych o kwasach wg teorii Arheniusa, Brønsteda-Lowry’ego oraz Lewisa (proponowane źródła zawarte są w bibliografii e‑materiału);

  • układ okresowy pierwiastków;

  • Arkusze A3, mazaki, glutaki.

  1. Doświadczenie

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statywy do probówek, pipety.

Odczynniki chemiczne: papierek lakmusowy, roztwór kwasu solnego.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RMgeoB9rMyIgK

Plik PDF o rozmiarze 50.87 KB w języku polskim