Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Tworzymy mapę pojęcia – kwas
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
7) klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
Kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje kwasy wg teorii Arheniusa, Brønsteda-Lowry’ego oraz Lewisa;
stosuje poznane teorie kwasów w zadaniach.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
mapa pojęciowa;
eksperyment chemiczny;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda, mazak;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: czym są kwasy?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów i dyskusja wokół właściwości kwasów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe: teoria Arrheniusa, teoria Brønsteda-Lowry’ego i teoria Lewisa; rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Każda z grup otrzymuje materiały źródłowe i na ich podstawie opracowuje definicję kwasów. Po minionym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Eksperyment chemiczny – „Badanie zachowania się papierka lakmusowego w obecności kwasu solnego” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel odsyła uczniów do mapy pojęciowej w medium bazowym. Uczniowie w parach dokonują jej analizy oraz wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak interpretujemy pojęcie kwasów wg teorii Arrheniusa, Brønsteda-Lowry’ego i Lewisa? Co oznaczają pojęcia: kwas jednoprotonowy, kwas wieloprotonowy, kwas sprzężony? Co to jest jon oksoniowy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Napisz esej – Jak zmieniają się teorie naukowe? Podaj uzasadnienie, co powoduje zmianę teorii na nowszą?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa myśli może być użyta jako narzędzie pracy na lekcji, jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma utrwalająca w pracy domowej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak interpretujemy pojęcie kwasów wg teorii Arrheniusa, Brønsteda-Lowry’ego i Lewisa?
Co oznaczają pojęcia: kwas jednoprotonowy, kwas wieloprotonowy, kwas sprzężony?
Co to jest jon oksoniowy?
Nauczyciel przygotowuje:
fragmenty źródeł informacyjnych o kwasach wg teorii Arheniusa, Brønsteda-Lowry’ego oraz Lewisa (proponowane źródła zawarte są w bibliografii e‑materiału);
układ okresowy pierwiastków;
Arkusze A3, mazaki, glutaki.
Doświadczenie
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statywy do probówek, pipety.
Odczynniki chemiczne: papierek lakmusowy, roztwór kwasu solnego.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: