Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak wychować dziecko?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

3) porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców; wyjaśnia zjawisko socjalizacji odwróconej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje modele socjalizacji oraz zjawisko socjalizacji odwróconej;

  • rozróżnia wychowanie i socjalizację, ustalając relacje między tymi zjawiskami;

  • analizuje i porównuje sposób wychowywania swoich rodziców i dziadków przez ich rodziców, a następnie sporządza wykaz różnic i podobieństw modelowych między sposobami socjalizowania dawnych i obecnych pokoleń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • badanie sondażowe;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przeprowadzają wywiad ze swoimi rodzicami na temat sposobu, w jaki byli wychowywani oni i ich rodzice.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Jak wychować dziecko na dobrego człowieka?” i celów zajęć.

  2. Dyskusja dotycząca zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, korzystając z własnej wiedzy. Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza na odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) trzy pytania sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów. Chętne osoby mogą uzasadnić swój wybór.

  2. Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 4 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.

  3. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału. W parach przygotowują przykłady odwróconych modeli wychowania innych niż zaprezentowany w audiobooku. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje pomysły, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  4. Praca z filmem. Uczniowie w formie mapy myśli wynotowują najważniejsze ich zdaniem informacje. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Porównują też sposoby wychowania swoich rodziców i dziadków.

  5. Na zakończenie tego etapu zajęć uczniowie wykonują ćwiczenie 2 dołączone do filmu. Analizują materiał filmowy i dyskutują o „dziedziczeniu” metod wychowawczych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie ponownie odpowiadają na pytania sondażowe postawione na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji Badanie 2). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.

  2. Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 4 w sekcji „Badanie 2”. Uczniowie porównują wyniki sondażu przeprowadzonego przez TNS OBOP oraz wyniki badań przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.

  3. Omówienie przebiegu zajęć, przedstawienie mocnych i słabych stron pracy zespołów i przekazanie informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Opisz najlepszy według ciebie model wychowawczy.

Materiały pomocnicze:

  • Dzieci nie potrzebują wychowania, ale przyjaznego przewodnictwa. Z Jesperem Juulem rozmawia Alicja Sajewicz z Radia Plus, dziecisawazne.pl.

  • Ewa Jarosz, Zmiana społecznych postaw wobec bicia dzieci, „Niebieska linia” 2/2012.

  • Aleksandra Wilk, Zakaz stosowania kar cielesnych wobec małoletnich, encyklopediadziecinstwa.pl.

  • Rzecznik Praw Dziecka, Polacy wobec bicia dzieci. Raport z badań 2013, brpd.gpv.pl

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film oraz audiobook do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat modeli wychowania.