Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozwój regionów w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) przedstawia różne modele polityki rozwoju regionalnego – wsparcia ośrodków wzrostu i wyrównywania różnic międzyregionalnych; wskazuje na założenia dotyczące realizacji tej polityki w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie regionu;
charakteryzuje czynniki wpływające na rozwój i hamujące rozwój regionu;
tworzy listę działań, które sam mógłby podjąć w celu lepszego rozwoju swojej społeczności lokalnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie metodą burzy mózgów wypisują na tablicy swoje skojarzenia z pojęciem „region”. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy i na podstawie tych skojarzeń definiują pojęcie. Wybrane osoby przedstawiają na forum efekt pracy poszczególnych grup. Uczniowie na koniec wybierają najlepszą definicję spośród podanych.
3. Następuje rozmowa na temat: „Dlaczego region jest tak ważny w gospodarce kraju, co o tym decyduje i po co jest region?”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z mapami znajdującymi się w treści e‑materiału. Zwracają szczególną uwagę na województwo, w którym mieszkają.
2. Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium. Potem wykonują załączone ćwiczenia.
3. Następuje dyskusja na temat czynników sprzyjających rozwojowi województwa oraz hamujących jego rozwój, zauważonych przez poszczególne grupy. Wynikiem dyskusji powinna być wspólna lista czynników.
4. Na podstawie listy uczniowie dyskutują o działaniach, jakie mogą sami podjąć, aby wpłynąć na szybszy rozwój ich społeczności lokalnej. Dyskusję podsumowuje wybrana osoba.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 4.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Atlas Regionów, swaid.stat.gov.pl.
Przyszłość Polityki Spójności po 2021, rpo.wzp.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może posłużyć do wcześniejszego przygotowania się uczniów w domu do lekcji.