Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega zjawisko dyfuzji? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jakie czynniki wpływają na szybkość dyfuzji”, „Badanie zjawiska dyfuzji na przykładzie rozchodzenia się atramentu w wodzie”, „Badanie zjawiska dyfuzji na przykładzie rozchodzenia się zapachów”, „Na czym polega transport ciepła przez konwekcję?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest ruch termiczny cząsteczek i na czym polega dyfuzja. Podkreśla przy tym, że ruch każdej cząsteczki jest procesem przypadkowym i niezależnym od innych cząsteczek. Uczniowie w grupach przygotowują przykłady dyfuzji w gazach i cieczach, a następnie omawiają te przykłady na forum klasy, wskazując, który z przykładowych procesów jest dla nas korzystny, a który niekorzystny. Uczniowie oglądają film i dyskutują nad odpowiedzią na pytanie: „Czy śledząc jedną cząsteczkę możemy przewidzieć, że w wyniku dyfuzji znajdzie się ona po przeciwnej stronie pojemnika?” Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega dyfuzja w ciałach stałych na przykładzie domieszkowania półprzewodników metalami. Nauczyciel tłumaczy, na czym polega zjawisko osmozy. Uczniowie przypominają, czym jest zjawisko konwekcji, które ma podobne skutki, jak dyfuzja. W grupach omawiają różnice między tymi zjawiskami, a następnie przedstawiają je na forum klasy. Na koniec zadaniem uczniów jest wymienić i omówić jak najwięcej przykładów występowania zjawiska konwekcji, dyfuzji oraz osmozy w przyrodzie. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wnioski uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia zrozumienia mechanizmu dyfuzji, uczniowie rozwiązują zadanie 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1 - 3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |