Pokaż ćwiczenia:
RymM55OUUsIVy1
Ćwiczenie 1
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Dyfuzja zachodzi tylko w cieczach i gazach., 2. Dyfuzja zachodzi tylko w cieczach., 3. Dyfuzja zachodzi tylko w gazach., 4. Dyfuzja zachodzi w cieczach, gazach i ciałach stałych.
RDZZO5PqGZDVc1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyną dyfuzji jest różnica temperatur między różnymi obszarami substancji., 2. Przyczyną dyfuzji jest różnica stężeń między różnymi obszarami roztworu., 3. Przyczyną dyfuzji jest ruch termiczny cząsteczek.
RRrvh6SsctKmr1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które z poniższych procesów są przykładami zjawiska dyfuzji: Możliwe odpowiedzi: 1. Zakwaszanie wody po dodaniu soku z cytryny., 2. Proces kiszenia ogórków w zamkniętym słoiku., 3. Powstanie czerwonego zabarwienia warstwy cukru, którym zasypano wiśnie., 4. Czerwone zabarwienie nieba podczas zachodu Słońca.
RL1IQaiSNxpIG1
Ćwiczenie 4
Do naczynia z przegrodą wlano z jednej strony wodę, a z drugiej mleko (rysunek). Co stanie się po usunięciu przegrody?
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
21
Ćwiczenie 5

Do naczynia z zimną wodą ostrożnie nalano trochę gorącej wody. Po pewnym czasie temperatura w naczyniu wyrównała się. Jak była przyczyna wyrównania temperatury, zjawisko konwekcji czy dyfuzji. Odpowiedź uzasadnij.

uzupełnij treść
R1XWjEU1YGkMQ2
Ćwiczenie 6
W celu domieszkowania półprzewodnika atomami metalu, pokryto powierzchnię półprzewodnika warstwą metalu i pozostawiono na pewien czas, aby atomy metalu przeniknęły do półprzewodnika drogą dyfuzji. W jaki sposób można zwiększyć liczbę atomów metalu w półprzewodniku? (zaznacz prawidłowe odpowiedzi) Możliwe odpowiedzi: 1. Wydłużając czas dyfuzji., 2. Skracając czas dyfuzji., 3. Zwiększając grubość warstwy metalu., 4. Zwiększając temperaturę układu półprzewodnik-metal.
31
Ćwiczenie 7

Rozbitek na oceanie musi mieć słodką wodę, aby przeżyć. Wyjaśnij, dlaczego picie wody morskiej nie zapobiegnie odwodnieniu organizmu.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 8

Okazuje się, że zjawisko dyfuzji bardzo dobrze opisuje również rozprzestrzenianie się zarazy, czy też wirusów, takich jak COVID‑19. Spójrz na poniższy rysunek i oszacuj tempo rozprzestrzeniania się dżumy w Europie w XIV wieku.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 9
RoKfqRmRhCDxu
Rysunek poglądowy w formie animacji kolorystycznej, przedstawia mapę Europy z zaznaczonymi kolejno głównymi miastami i pokazuje rozprzestrzenianie się dżumy w XIV wiecznej Europie. Począwszy od 1346 do 1353 roku dżuma stopniowo, od południa (głównie z miast portowych Turcji, Portugalii, Hiszpanii i Francji) rozprzestrzeniała się na całą Europę. Łagodniej potraktowała tereny Polski i niektóre regiony Środkowej Europy.

Porównując to tempo z czasem, w jakim wirus COVID‑19 opanował cały świat w 2020 roku, zastanów się, jakie czynniki, w odróżnieniu od temperatury w przypadku zwykłej dyfuzji, wpłynęły na tak drastyczną zmianę.