Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Statystyczny charakter rozpadu jąder atomowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
11) opisuje przypadkowy charakter rozpadu jąder atomowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi eksperyment, w którym bada się statystyczny charakter rozpadu promieniotwórczego;

  2. wyjaśni, co to znaczy, że rozpad promieniotwórczy jest procesem losowym;

  3. zastosuje prawo rozpadu promieniotwórczego do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

burza mózgów

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza pojęcie zdarzeń losowych i skłania uczniów do podania przykładu takich zdarzeń.

Faza realizacyjna:

Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film „Badanie statystycznego charakteru rozpadu promieniotwórczego”. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień, odpowiada na pytania uczniów.

Uczniowie zostają podzieleni losowo na 4 grupy. Mają za zadanie przedyskutować w grupach wyniki przedstawionego na filmie eksperymentu oraz uzasadnić statystyczny charakter rozpadu promieniotwórczego. W razie potrzeby oglądają ponownie film. Przedstawiciele grup omawiają wyniki dyskusji na forum klasy.

Nauczyciel wyprowadza i omawia prawo rozpadu promieniotwórczego.

Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 2 i 4 z części „Sprawdź się”. Nauczyciel pełni rolę doradcy, monitoruje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wyjaśniają, że prawo rozpadu promieniotwórczego jest konsekwencją statystycznego charakteru tego rozpadu.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 1, 5, 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane w trakcie lekcji na temat histogramu.