Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Statystyczny charakter rozpadu jąder atomowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | burza mózgów |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie zdarzeń losowych i skłania uczniów do podania przykładu takich zdarzeń. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film „Badanie statystycznego charakteru rozpadu promieniotwórczego”. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień, odpowiada na pytania uczniów. Uczniowie zostają podzieleni losowo na 4 grupy. Mają za zadanie przedyskutować w grupach wyniki przedstawionego na filmie eksperymentu oraz uzasadnić statystyczny charakter rozpadu promieniotwórczego. W razie potrzeby oglądają ponownie film. Przedstawiciele grup omawiają wyniki dyskusji na forum klasy. Nauczyciel wyprowadza i omawia prawo rozpadu promieniotwórczego. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 2 i 4 z części „Sprawdź się”. Nauczyciel pełni rolę doradcy, monitoruje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wyjaśniają, że prawo rozpadu promieniotwórczego jest konsekwencją statystycznego charakteru tego rozpadu. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 1, 5, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane w trakcie lekcji na temat histogramu. |