| |
| |
| „Lustereczko powiedz przecie...” - powstawanie obrazu w zwierciadle płaskim. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Fale i optyka. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń w trakcie lekcji:
wyjaśnia, w jaki sposób powstaje obraz w zwierciadle płaskim,
dostrzega zastosowania zwierciadeł płaskich w życiu codziennym,
charakteryzuje obrazy powstające w zwierciadłach płaskich
|
| strategia kształcenia wyprzedzającego oraz eksperymentalno‑obserwacyjna |
| – merytoryczna dyskusja wprowadzająca, – obserwacja, – podsumowująca rozmowa kierowana. |
| - praca w parach, - praca indywidualna. |
| – tablica multimedialna/rzutnik, – białe kartki, – cyrkiel, – linijka, – ołówek. |
| |
|
|
• Nauczyciel ma zaciekawić uczniów do poznania nowego tematu - np. rozmowę o solnisku Salar de Uyuni i pokazanie zdjęć lub poprzez odniesienia do życia codziennego. • Zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Powtórzenie wiadomości (poprzez rozmowę) na temat odbicia promienia od zwierciadła płaskiego. |
|
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: - nauczyciel zapoznaje uczniów z symulacją interaktywną dołączoną do materiału (jeśli warunki techniczne nie pozwalają na zrealizowanie tego punktu w klasie, należy zachęcić uczniów do wykonania tego zadania w domu, a na lekcji narysować im konstrukcję na tablicy) • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez samodzielne skonstruowanie obrazu strzałki w zwierciadle płaskim. Uczniowie wykonują zadanie na białych kartkach, z użyciem linijki, cyrkla i ołówka. Zadaniem nauczyciela jest podejście do osób, które mają zgłaszają problemy z realizacją tego polecenia. • Nauczyciel w rozmowie kierowanej wskazuje uczniom zastosowania zwierciadeł płaskich w życiu codziennym. |
|
Zastosowanie skonstruowanej wiedzy: - wykonanie przez uczniów wskazanych zadań sprawdzających w celu utrwalenia materiału, - podsumowanie zdobytej wiedzy w trakcie merytorycznej rozmowie kierowanej. |
|
Praca pisemna polegająca na rozwiązaniu 8 zadań z e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna, warto zaprezentować uczniom symulację; jeśli nie ma takiej możliwości, należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu. |