Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

„Lustereczko powiedz przecie...” - powstawanie obrazu w zwierciadle płaskim.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Fale i optyka. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń w trakcie lekcji:

  1. wyjaśnia, w jaki sposób powstaje obraz w zwierciadle płaskim,

  2. dostrzega zastosowania zwierciadeł płaskich w życiu codziennym,

  3. charakteryzuje obrazy powstające w zwierciadłach płaskich

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego oraz eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

– merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
– obserwacja,
– podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

– tablica multimedialna/rzutnik,
– białe kartki,
– cyrkiel,
– linijka,
– ołówek.

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

• Nauczyciel ma zaciekawić uczniów do poznania nowego tematu - np. rozmowę o solnisku Salar de Uyuni i pokazanie zdjęć lub poprzez odniesienia do życia codziennego.
• Zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Powtórzenie wiadomości (poprzez rozmowę) na temat odbicia promienia od zwierciadła płaskiego.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
- nauczyciel zapoznaje uczniów z symulacją interaktywną dołączoną do materiału (jeśli warunki techniczne nie pozwalają na zrealizowanie tego punktu w klasie, należy zachęcić uczniów do wykonania tego zadania w domu, a na lekcji narysować im konstrukcję na tablicy)
• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez samodzielne skonstruowanie obrazu strzałki w zwierciadle płaskim. Uczniowie wykonują zadanie na białych kartkach, z użyciem linijki, cyrkla i ołówka. Zadaniem nauczyciela jest podejście do osób, które mają zgłaszają problemy z realizacją tego polecenia.
• Nauczyciel w rozmowie kierowanej wskazuje uczniom zastosowania zwierciadeł płaskich w życiu codziennym.

Faza podsumowująca:

Zastosowanie skonstruowanej wiedzy:
- wykonanie przez uczniów wskazanych zadań sprawdzających w celu utrwalenia materiału,
- podsumowanie zdobytej wiedzy w trakcie merytorycznej rozmowie kierowanej.

Praca domowa:

Praca pisemna polegająca na rozwiązaniu 8 zadań z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna, warto zaprezentować uczniom symulację; jeśli nie ma takiej możliwości, należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu.