Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak literatura popularna kształtuje gust i potrzeby współczesnego społeczeństwa?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje cechy literatury popularnej,
poznaje gatunki, które należą do tej odmiany literatury,
wyjaśnia, na czym polega rola archetypów w tworzeniu znaczeń uniwersalnych,
dokonuje interpretacji fragmentów utworów należących do literatury popularnej,
decyduje, czy literatura popularna może kształtować dobry gust czytelniczy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym e‑materiału (tu zwłaszcza schemat przedstawiający gatunki) oraz ze schematem prezentującym cechy literatury popularnej. Następnie notują tytuły i autorów utworów literackich, które ich zdaniem należą do tej dziedziny twórczości literackiej.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, czy uczniowie są czytelnikami/znawcami/wielbicielami literatury popularnej. Uczniowie wymieniają się swoimi opiniami i doświadczeniami czytelniczymi, przy okazji wymieniając tytuły i autorów tekstów, które ich zdaniem przynależą do literatury popularnej. Nauczyciel pyta: w jaki sposób, waszym zdaniem, można odróżnić literaturę wysoką o popularnej? Uczniowie dyskutują, mogą odwoływać się do schematów zamieszczonych w e‑materiale. Nauczyciel moderuje ich wypowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują polecenie 1. z sekcji „Schemat”: Do dowolnej cechy literatury popularnej dopisz własny przykład literacki i krótko uzasadnij swój wybór. Przedstawiają swoje odpowiedzi.
W drugiej części tej fazy lekcji uczestnicy zajęć dzielą się na 3 grupy. Każda z nich wykonuje inne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, związane z innym tekstem literatury popularnej: gr. 1: ćw. 1., 2. i 3., gr. 2: ćw. 1., 2. i 4., gr. 3: ćw. 1., 2. i 5. następnie liderzy grup prezentują ustalenia swoich zespołów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W podsumowaniu zajęć uczniowie wykonują wspólnie ćw. 6: z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel zadaje ostatnie pytanie podsumowujące: Czy literatura popularna może ukształtować dobry gust czytelnika? Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Praca domowa:
Czy literatura popularna może ukształtować dobry gust czytelnika? Rozważ problem w rozprawce, wykorzystując cytowane fragmenty utworów należących do literatury popularnej oraz inny tekst kultury masowej.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Tadeusz Żabski, Słownik literatury popularnej, Wrocław 2006.
Agnieszka Fulińska, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, „Teksty Drugie” 2003/4.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się
do lekcji powtórkowej.