Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Główne etapy rozwoju organizmów na Ziemi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz hipotezę powstania życia na Ziemi.
Przeanalizujesz rozwój organizmów jednokomórkowych i wielokomórkowych.
Scharakteryzujesz etapy rozwoju organizmów na Ziemi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
linia czasu;
analiza grafiki interaktywnej;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w ten sposób, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Linia czasu. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z grup ma za zadanie opisać za pomocą linii czasu ewolucję świata roślin i zwierząt. Następnie grupy prezentują swoje linie czasu.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem nr 1 („Wymień po kolei grupy organizmów, które pojawiały się na Ziemi. Wyjaśnij, dlaczego działo się to akurat w takiej kolejności”) i wspólnie rozwiązują zadanie.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, czym jest radiacja adaptacyjna i jaką rolę odgrywa w procesie ewolucji). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie formułują pięć pytań dotyczących tematu lekcji – każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania osobie z pary i odpowiadają na pytania kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Grafika interaktywna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.