Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: historia
Temat: Powtórka z historii cz. 35: Wiek XX. Świat po 1945 roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń, które mogą pojawić się na sprawdzianach z historii.
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń przygotowanych w repetytorium.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
praca ze źródłami oraz audiobookiem;
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami:
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału oraz wskazówkami, jaki interpretować polecenia występujące w zadaniach maturalnych.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: Nauczycie się (lub przypomnicie sobie), w jaki sposób przygotować się do sprawdzianu z historii. Skupimy się na ćwiczeniach dotyczących XX wieku. Przećwiczycie pracę z materiałami źródłowymi i różnymi typami poleceń.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując następnie w parach, uważnie wysłuchali audiobooka i zapoznali się z poleceniami.
Prowadzący odtwarza audiobook. Ustala czas na wykonanie w parach poleceń do audiobooka. Uczniowie w parach pracują nad poleceniami.
Następnie nauczyciel prosi 2‑3 wybranych uczniów o przedstawienie swoich propozycji odpowiedzi. Reszta uczniów może dopowiadać brakujące ich zdaniem informacje. Jedna osoba notuje propozycje na tablicy. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z e‑materiału. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom zwrotnej informacji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów, które zagadnienia albo polecenia były dla nich trudne. Prosi wybranego ucznia albo uczennicę (może być także ochotnik) o podsumowanie lekcji.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniowskich grup.
Praca domowa
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Nauczyciel może rozdać przykładowe ćwiczenia maturalne (z wcześniejszych egzaminów) i poprosić o wykonanie ich w domu.
Materiały pomocnicze:
Arkusze maturalne CKE z matury z historii z poprzednich lat.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą odsłuchać audiobook przed lekcją, aby przygotować się do pracy ze źródłami w czasie fazy realizacyjnej lekcji.