Sprawdź się
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla zmiany stosunku strat floty alianckiej bądź neutralnej i niemieckiej miało zastosowanie taktyki, widocznej na fotografii.
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla zmiany stosunku strat floty alianckiej bądź neutralnej i niemieckiej miało zastosowanie taktyki, która przedstawiona jest w opisie fotografii.
Liczba zatopionych statków państw sprzymierzonych i neutralnych oraz niemieckich U‑Bootów w latach 1939‑45.
1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Statki alianckie i neutralne | 211 | 1059 | 1299 | 1644 | 597 | 205 | 105 |
U‑Booty | 9 | 24 | 37 | 87 | 237 | 243 | 151 |
Źródło: A. Zielińska, J. Klaczkow, Zrozumieć przeszłość. Dzieje najnowsze po 1939 roku, Warszawa 2015, s. 33.
Wyjaśnij związek pomiędzy wskazanymi w tekście pierwszym ustaleniami jałtańskimi a terminem zrzucenia bomb atomowych na Hiroszimę i Nagasaki.
Z ustaleń konferencji w Jałcie, 4-11 lutego 1945 rokuStalin zobowiązał się do przystąpienia w dwa do trzech miesięcy po kapitulacji Niemiec do wojny z Japonią, w zamian za co otrzymał obietnicę m. in. utrzymania status quo w Mongolii Zewnętrznej, przywrócenia praw utraconych przez Rosję w 1904 roku, dotyczących Południowego Sachalinu i Portu Arthur, oraz przejęcie przez ZSRR Wysp Kurylskich.
Końcowa faza wojny na PacyfikuOstateczny plan obrony terytorium Japonii, „Operacja Decyzja”, przewidywał użycie 10 tys. samolotów samobójczych (…), 53 dywizje piechoty i 25 brygad; 2 mln 350 tys. wyszkolonych żołnierzy miało walczyć na plażach przy wsparciu 4 mln cywilnych pracowników armii i marynarki oraz 28 mln milicji cywilnej. W skład uzbrojenia miały wchodzić m.in. bambusowe włócznie, łuki i strzały. (…) Dowódcy wojsk alianckich obliczali, że jeśli inwazja na Japonię będzie konieczna, to muszą się spodziewać po swojej stronie około miliona zabitych i rannych. A ilu straciłoby życie po stronie japońskiej? Przyjmując za podstawę obliczeń dotychczasowy stosunek strat, byłaby to liczba rzędu 10‑20 mln. (…) Drugą bombę, plutonową, zrzucono 9 sierpnia, nie na pierwotnie wyznaczony cel (którego pilot nie mógł znaleźć), ale na alternatywny. Przez okrutną ironię losu stało się nim chrześcijańskie miasto Nagasaki, ośrodek oporu przeciw shinto. Zginęło tego dnia 74800 osób.
Czy daty zrzucenia bomb atomowych na Hiroszimę i Nagasaki były przypadkowe czy zaplanowane? Odpowiedź uzasadnij.
Oceń słuszność decyzji prezydenta Harry’ego Trumana o wykorzystaniu broni nuklearnej przeciwko Japonii.
Rozstrzygnij, czy fotografia została wykonana podczas konferencji, do której odnosi się tekst pierwszy. Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij znaczenie przedstawionych w źródle korytarzy powietrznych w kontekście sytuacji w Berlinie w latach 1948‑49.
Źródło. Korytarze powietrzne pomiędzy zachodnimi strefami okupacyjnymi a Berlinem Zachodnim
Wyjaśnij wymowę propagandową źródła, odwołując się do elementów graficznych.
Zapoznaj się z opisem źródła i wyjaśnij jego wymowę propagandową.
Wyjaśnij, z czego wynikał sposób wartościowania Planu Marshalla, przedstawiony w źródle.
Zapoznaj się ze źródłami, a następnie wykonaj polecenia.
Deklaracja Zgromadzenia Ogólnego ONZ na temat praw krajów i narodów kolonialnych, 1960 rokWszystkie narody mają prawo do samostanowienia; na mocy tego prawa określają według własnej woli swój status polityczny i swobodnie rozwijają swe życie gospodarcze, społeczne i kulturalne. Niedostateczne przygotowanie polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturalne nie powinno w żadnym wypadku stanowić pretekstu do zwlekania z przyznaniem niepodległości.
Problemy państw afrykańskich w okresie dekolonizacjiNa początku lat osiemdziesiątych wszystkie kraje, które niedawno zyskały niepodległość – z wyjątkiem Wybrzeża Kości Słoniowej, Kenii i trzech krajów roponośnych: Algierii, Libii – Nigerii – były biedniejsze niż w czasach kolonialnych. Niektóre w ogóle odeszły od gospodarki rynkowej. (…) Wojny, „nagłe wypadki” i zamykanie granic zerwały powiązania drogowe i kolejowe. Nie odnawiano taboru kolejowego. Drogi uległy zniszczeniu. Szlaki drogowe wracały do stanu z lat dziewięćdziesiątych XIX wieku (…). Podejrzewano, że ten upadek komunikacji wychodzi na korzyść rządom autorytarnym unieruchamiając krytykę, większość bowiem rządów w Afryce utrzymuje sieci transportu i komunikacji wojskowej wyłącznie do swego użytku (…).
Na podstawie mapy udowodnij, że dekolonizacja miała charakter nagły i gwałtowny.
Wyjaśnij, jakie zagrożenia mogły wynikać z przyjętego przez ONZ modelu dekolonizacji.
Wykaż propagandowy charakter plakatu, odwołując się do elementów graficznych i kontekstu historycznego.
Źródło. Polski plakat propagandowy
Wyjaśnij, w jaki sposób kult jednostki spełniał funkcję kontrolną wobec społeczeństwa komunistycznych Chin.
Życie w Chińskiej Republice Ludowej w okresie „rewolucji kulturalnej”Ta inwazja Partii we wszystkie dziedziny życia była istotą procesu, zwanego przechodzeniem przez reformę. (…) Co tydzień odbywało się spotkanie tzw. badania myśli tych, którzy przyłączyli się do rewolucji. Każdy krytykował samego siebie za niewłaściwe myśli i był krytykowany przez innych. Na tych spotkaniach dominowali małostkowi i pełni poczucia własnej racji ludzie, tutaj dający ujście zawiści i frustracji; ci, którzy pochodzili ze wsi, atakowali tych, którzy mieli burżuazyjne pochodzenie. Zasada głosiła, że trzeba się reformować tak, by upodabniać się do ludzi ze wsi, gdyż ta rewolucja była ich rewolucją. Odwoływano się do poczucia winy wykształconych ludzi, gdyż żyli w lepszych warunkach niż wieśniacy i w samokrytyce to zaznaczano. Spotkania były ważnym środkiem komunistycznej kontroli. Eliminowały sferę prywatną i zabierały cały wolny czas. (…) Komórka partyjna mamy przesłuchiwała ją tydzień po tygodniu, zmuszając do składania niekończących się samokrytyk. (…) Na koniec wszystkiego towarzysze mamy głosowali przeciwko przyznaniu jej pełnego członkostwa Partii. Wpadła w głęboką depresję. Była tak oddana rewolucji – nie mogła zaakceptować, że rewolucja jej nie chce. (…)
Codzienne czytanie gazet przekształciło się w recytację i uczenie się na pamięć z dzieła pt. „Cytaty z Przewodniczącego Mao” (…). Wszyscy dostali egzemplarze i powiedziano nam, żebyśmy strzegli książeczki jak źrenicy oka. Każdego dnia unisono śpiewaliśmy ustępy z niej, w kółko i w kółko.
Wyjaśnij charakter zmian tematycznych w chińskiej sztuce w omawianym okresie.
Rozstrzygnij, czy oba źródła odnoszą się do tego samego wydarzenia. Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, do jakiego problemu w stosunkach międzynarodowych odwołuje się rysunek.